Plus

Seth Price, natuur en cultuur in één beeld

Het werk van Seth Price gaat over de huidige beeldcultuur. Kan kunst kritisch reflecteren op de oneindige stroom beelden van het internet?

Een still uit de video van de onthoofding van Daniel Pearl is op transparant folie geprint.Beeld -

Als je de grote trap van het Stedelijk Museum betreedt, glijdt een vreemde gedaante boven je hoofd. Op drie schermen beweegt een videobeeld van een pokdalig geelbruin oppervlak met donkere vlekjes. Is het crème brûlée? Een pannenkoek met jam? Een close- up van een sproetige huid?

Het blijkt een opname van een inktvis te zijn. Een robotcamera verkende urenlang minutieus het huidoppervlak van het dier en maakte duizenden opnames. Deze werden vervolgens aan elkaar geplakt met software die bedoeld is voor satellietkaarten. Natuur en cultuur komen in één video samen.

Rode draad
Dat blijkt een soort rode draad te zijn in het werk van Seth Price (1973), die nu een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum heeft. De New Yorker is als filmmaker en beeldend kunstenaar al zo'n twintig jaar actief, maar zijn werk was nog nauwelijks tot Nederland doorgedrongen.

Price, wiens werk eerder door Stedelijkdirecteur Beatrix Ruf in de Kunsthalle Zürich werd tentoongesteld, was aanvankelijk niet bijster geïnteresseerd in het maken van beeldende kunst, maar meer in film.

Onthoofding
En eigenlijk wilde hij ook daarin niets maken, althans niet volgens de traditionele methodes. Hij zocht een manier waarop films gemaakt konden worden zonder camera, zonder sets, zonder acteurs. Waarom zou je iets nieuws verzinnen als er al zo veel beelden de wereld in geslingerd worden, moet Price hebben gedacht.

Een vroeg voorbeeld is "Painting" Sites, een bijna twintig minuten durende video uit 2000 die het resultaat is van een online zoekactie met het trefwoord 'painting'. Price monteerde de afbeeldingen die hij tegenkwam achter elkaar. Als geluid bij de beelden las hij een zelfgeschreven sprookje voor.

Internet was toen inderdaad nog een sprookje. Kennis was ineens toegankelijk voor iedereen, bestaande commerciële structuren stonden op instorten. Door het internet zou alles democratischer worden. Niet lang daarna kwam de koude kermis. Met bijvoorbeeld de onthoofding van de journalist Daniel Pearl die via websites verspreid werd.

Price maakte er een aantal jaar later - hij was inmiddels het pad van de beeldende kunst gaan bewandelen - enkele werken over. In het Stedelijk zijn twee zalen aan het thema gewijd. Een still van de onthoofdingsvideo is steeds geprint op transparant folie, dat opgerold, gevouwen of opgepropt in de zaal staat of ligt. Dergelijke gruwelijke video's nemen steeds een andere vorm aan en zijn ongrijpbaar, lijkt Price daarmee te willen zeggen.

Caravaggio
De paaltjes en koordjes die bezoekers in musea normaal gesproken op afstand houden, slaan hier ook op hol en schieten alle kanten op, alsof het museum als instituut geen adequaat antwoord heeft op de beeldcultuur van het internet. Ook de kunstgreep in de volgende zaal, waarin de onthoofding van Pearl wordt geconfronteerd met Caravaggio's schilderij David met het hoofd van Goliath (ca. 1610) komt over als een machteloos gebaar.

Onthoofdingen zijn van alle tijden, nee maar. In deze zaal wordt ook een digitaal gegenereerde video vertoond van een eeuwig deinende zee met enorme golven, als metafoor voor de tsunami aan beelden die onbedwingbaar is geworden. En daar is tegelijk weer dat samengaan van natuur en cultuur, net als in de inktvisvideo.

Willekeurig gefröbel
Niet alles in de tentoonstelling is zo zwaar op de hand. Er zijn luchtige tekeningen die de basis voor veel werken van Price vormen. Er is ook minder goed werk te zien. Price maakte een serie schilderijen over de esthetiek van kalenders die vooral melig overkomt.

Ook de recente reeks werken Wrok, Fmaily, Friedns (inclusief spelfouten) blijft hangen in wat willekeurig gefröbel met emoji's, logo's en panelen die op de computer zijn ontworpen en vervolgens tot stoelen en tafels zijn geknutseld. De tentoonstelling is ambitieus en groot, maar een wat kritischere selectie had het geheel veel sterker kunnen maken.

Seth Price: Social Synthetic. T/m 3 september in het Stedelijk Museum. Catalogus €54,95

Detail uit het werk Different kinds of Art.Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden