Sensor telt bootjes en meet vaarsnelheid voor waterverkeersmodel

Waternet en onderzoeksinstelling TNO hebben deze week op achttien plaatsen in grachten en op vaarwegen meetsensoren geplaatst om het vaarverkeer in kaart te brengen.

Marc Kruysijk
Ook op de Prinsengracht komt een sensor Beeld anp
Ook op de Prinsengracht komt een sensorBeeld anp

Met de gegevens moet een verkeersmodel worden opgesteld waarmee de effecten van verkeersmaatregelen kunnen worden voorspeld. Volgens een woordvoerder van Waternet maken de sensoren het mogelijk effectief proeven te doen met bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer en snelheidsbeperkingen. 'Het is goed vergelijkbaar met wat de ANWB heeft gedaan voor de rijkswegen.'

De sensoren tellen alle boten die langsvaren en meten hun snelheid. Ze zijn geplaatst op hotspots, zoals de hoek van de Prinsengracht en de Leidsegracht, de hoek van het Singel en de Haarlemmersluis en de hoek van het Kolkje en de Oudezijds Voorburgwal.

Alle Amsterdammers kunnen vanaf half mei via een app van Waternet de tellingen van de sensoren bijhouden en de voorspellingen van het TNO Verkeersmodel live volgen. Mensen met bootjes kunnen op die manier drukte op het water vermijden - of juist opzoeken. Waternet kan aan de hand van de informatie eventueel ingrijpen.

Door de drukte op het water in Amsterdam wordt de behoefte aan gegevens en aan een verkeersmodel steeds groter. De gemeente onderzoekt op het moment de mogelijkheid om concessies voor drukke vaarroutes voor rondvaartboten te veilen. Wethouder Carolien Gehrels heeft gezegd dat ze een evenwichtiger gebruik van het water wil.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden