Plus

Sensation moet wijken: 'We zijn toe aan iets nieuws'

Sensation houdt er mee op in Nederland. In juli is de laatste editie van het dancefeest in de Amsterdam Arena. 'Alles begint op elkaar te lijken.'

De dress­code op Sensation waar ook ter wereld: wit. Beeld ANP
De dress­code op Sensation waar ook ter wereld: wit.Beeld ANP

Hoe er gereageerd gaat worden, kunnen ze zo ongeveer wel voorspellen. "Aaaaach, dat méén je niet", zegt Duncan Stutterheim. "Jullie zijn niet goed bij je hoofd!" zegt Eric Keijer net zo gespeeld dramatisch.

Maar het is niet anders: Sensation, Nederlands bekendste dancefeest, stopt er mee. "Dat wil zeggen: hier in Nederland," zegt Keijer, de directeur van Sensation. "In het buitenland gaan we door. Voor de Arena werken we aan een heel nieuw concept."

Sensation werd in 2000 door het bedrijf ID&T voor het eerst georganiseerd in de Arena. Daarna keerde het daar niet alleen jaarlijks terug (in 2009 zelfs twee keer), maar maakte het feest international ook een ware zegetocht. De dress­code waar ook ter wereld: wit.

Keijer: "Uit mijn hoofd zijn er in totaal 117 edities geweest. We hebben Sensation in 35 landen op alle continenten georganiseerd. In het buitenland is de belangstelling nog enorm. Heel veel landen willen ons hebben. Daar gaan we mee door dus. Maar Nederland, dat altijd voorop loopt in de dance, is toe aan iets nieuws."

Van wie is het besluit er na de komende Arena-editie van 8 juli een punt achter te zetten? "Niet van mij," zegt Duncan Stutterheim, die in 2013 zijn bedrijf ID&T voor 100 miljoen dollar verkocht aan het Amerikaanse SFX.

Er meteen aan achter aan: "Maar ik begrijp het wel. Sensation was mijn kindje, dus ik moest even wennen aan het idee. Maar het is goed zo. Het past ook bij de dancewereld. Een popfestival kan eeuwig blijven bestaan. In de dancewereld draait het veel meer om vernieuwing en verandering."

Eric Keijer, die vanaf het begin bij ID&T was betrokken: "Als ik om me heen kijk, zie ik te veel dezelfde feesten. Alles begint op elkaar te lijken. Toen we met Sensation begonnen, was het onze droom de hele wereld in het wit te laten dansen. Daar zijn we aardig in geslaagd, lijkt me. Maar onze grote kracht is altijd geweest de mensen te verrassen. En dat willen we nu weer doen."

Sensation was vorig jaar niet uitverkocht in de Arena; 4000 kaarten bleven over. Speelde dat een rol in het besluit er in Amsterdam mee te stoppen? "Nee, zeker niet," zegt Keijer.

"We hadden vorig jaar wat logistieke problemen waardoor de kaartverkoop later dan gebruikelijk op gang kwam. Die 4000 kaarten verkopen we nog wel, dachten we. Maar toen kwam er een terroristische dreiging overheen."

null Beeld ANP
Beeld ANP

Over het concept van het nieuwe feest in de Arena wil hij nog niets zeggen. Maar wat kun je daar op dancegebied nog meer doen dan een feest als Sensation? Keijer lacht: "Toen wij voor het eerst de plannen voor Sensation lanceerden, was iedereen heel verbaasd: huh, kun je in de Arena dan iets anders doen dan voetballen of een popconcert organiseren? Ja, dat kon, hebben we laten zien. En nu gaan we laten zien dat je er op dancegebied iets heel anders kunt organiseren dan Sensation."

Gevraagd naar de hoogtepunten uit al die jaren Sensation, strooien Eric Keijer en Duncan Stutterheim met voorbeelden. Die allereerste aflevering, toen ze een enorm risico namen, maar alles goed uitpakte. De technische hoogstandjes in de shows. De buitenlandse edities op vaak de meest exotisch locaties. De grote dj's die optraden. "Maar die grote dj's werden wel steeds moeilijk te krijgen, dat werd wel een ding," zegt Stutterheim.

"In de beginjaren hadden we ze allemaal. Later werden ze gewoonweg te duur voor ons, terwijl wij ze al vroeg een podium hadden geboden om zo groot te worden. Eerst was Sensation het grote feest met de grote namen, later werden we het grote feest met de wat minder grote namen."

Over wat het dieptepunt van Sensation was, hoeven Keijer en Stutterheim niet na te denken: Badr Hari die op Sensation 2012 in een skybox zakenman Koen Everink volkomen aftuigde.

Stutterheim is er nog altijd aangedaan over: "Nooit was er rottigheid op Sensation. Daar waren we ook trots op: zoveel mensen bij elkaar en altijd ging het goed. Er zal heus wel eens een tikkie zijn gevallen, maar een echte vechtpartij: nooit. En toen gebeurde dat."

Keijer: "Wat we wel elk jaar hadden, was dat er iemand iets brak. Was er een uitgegleden op de trap of zo, zulke dingen gebeuren. Dus toen ik in 2012 een telefoontje kreeg dat er iemand in de skybox gewond was geraakt, zei ik nog: 'Ah, het gebroken beentje van het jaar.' Niks aan de hand, dacht ik, maar snel werd duidelijk dat iets heel ergs was gebeurd. We waren er zó ziek van."

null Beeld ANP
Beeld ANP

Andere bekendheden hadden het altijd prima naar hun zin op Sensation, zegt Stutterheim.

"We lieten ons er verder niet op voorstaan, het ging vooral om de mensen op de dansvloer, maar in die skyboxen wemelde het van de BN'ers, politici ook. Wie is er níet op Sensation geweest? Ik kan eigenlijk alleen Willem-Alexander bedenken. Ik heb hem een paar keer uitgenodigd, maar hij heeft er nooit gebruik van gemaakt."

8 juli is de laatste kans voor de koning. De dj's die in de Arena draaien op Sensation 2017, zijn Axwell & Ingrosso, Sunnery James & Ryan Marciano, Fedde le Grand, Hardwell en een surprise-act.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden