Plus

Seniorentaxi voor 1 euro, voor alle korte ritjes

Door Stichting HeenenWeer kunnen ouderen in Zuid zich voor een euro laten vervoeren. Geen rit is te kort - het einde van de straat? Geen probleem. "Ik zou niet weten hoe ik me anders moet verplaatsen."

Peter Soeurt van HeenenWeer zet Riet Lamers af bij het De Mirandabad. Beeld Dingena Mol

Het is precies vijfhonderd meter ­lopen van fysiotherapiepraktijk De Grote Rivieren in de Maasstraat naar het huis van Karin ten Hoeve. "Dat is vijfhonderd meter te ver voor mij," zegt de tachtigjarige vrouw als ze om stipt half elf bij chauffeur Peter Soeurt (64) in de Max Mobiel stapt, het groene elektrische broertje van de Canta.

"Ik zou niet weten hoe ik me anders moet verplaatsen. Dit is fantastisch." Ten Hoeve is recentelijk geopereerd, loopt met een kruk en is sinds dertien jaar alleen.

"Juist voor deze ouderen hebben we HeenenWeer opgezet," zegt Mia Bouwhuis (67). Bij een brainstormsessie van Stadsdorp De Pijp, een vereniging voor mensen boven de vijftig, constateerden leden dat er genoeg vertier is in Amsterdam en ov is er ook, 'maar voor het afleggen van korte afstanden was nog geen oplossing'.

Bouwhuis en vriendin Titia van Grol (63), die eveneens bij de sessie aanwezig was, kwamen gelijk in actie. "We hadden een duidelijk plan: een laagdrempelige service, zodat mensen ons ook inzetten om naar het café of een andere vrijetijdsbesteding te gaan."

Anderhalf jaar later prijken er dankzij donaties vier felgroene elektrische auto's in de parkeergarage van Woonzorgcentrum d'Oude Raai, werken er 32 planners en chauffeurs als vrijwilligger voor de stichting en worden er gemiddeld 120 ouderen per week vervoerd.

Als mevrouw Ten Hoeve uit de auto is geholpen, pakt chauffeur Soeurt een uitgeprinte planning uit zijn zak. Er is tijd voor een snelle kop koffie in het buurthuis, voor hij de volgende passagier gaat ophalen.

Meer dan alleen een taxi
"Het is een enorme verantwoordelijkheid," zegt vrijwilliger Robert Mens (66) in het buurthuis. "Ik heb ook een signalerende en socialiserende functie."

Dat dat zinvol is, maken cijfers van de GGD duidelijk: 48 procent van de volwassen Amsterdammers voelt zich eenzaam. Dat zijn er driehonderdduizend in totaal.
"Laatst belden we bij iemand aan die niet opendeed,' zegt Bouwhuis. "Die persoon bleek naast zijn bed te liggen."

Chauffeur Mens probeert daarom tussen ritten door even aan te bellen bij klanten. "Helemaal in de winter. Mensen hebben dan nog meer de neiging binnen te blijven."

Als Riet Lamers (68) wordt afgezet bij haar eindbestemming, het De ­Mirandabad, heeft ze haar 10-rittenkaart van HeenenWeer al bij de hand.

"Ik ben vaste klant. Door mijn artrose ben ik niet meer zo mobiel." En voor andere vormen van transport loopt de vrouw niet warm.

Aanvullend openbaar vervoer laat vaak op zich wachten en taxi's komen maar zelden opdraven voor een rit van minder dan een kilometer - om nog maar te zwijgen over de kosten. "Nu kan ik gemakkelijk naar mijn ­fysiotherapeut en naar het theater, naar vrienden of de schoonheids­salon."

Aan eenzame ouderen die gedurende de decembermaand niet gebruikmaken van de groene elektrische bolides, hebben de initiatiefnemers ook gedacht. "We gaan oliebollen langsbrengen. Zo weten we zeker dat iedereen iets van de feestdagen meemaakt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden