Achtergrond

Sekswinkel Pabo drijft op vrouwen

Sekspostorderbedrijf Pabo, naar eigen zeggen het grootste en oudste concern met erotische artikelen in Europa, heeft het roer drastisch omgegooid. Het komende weekeinde zal het bedrijf op de Nieuwendijk in Amsterdam officieel een flagship store openen die zich vooral op vrouwen richt.

Beeld Thinkstock

Pabo werd sinds 1984 groot met per post verstuurde catalogi vol erotische artikelen waarbij altijd uitdagend kijkende dames op de omslag stonden. Pabo richtte zich dan ook vooral op mannen. Die tijden zijn voorbij. Niet de mannen, maar de vrouwen domineren de markt nu.

Vrouwen zijn tegenwoordig verantwoordelijk voor twee derde van de omzet, zegt Serge van der Hooft, bestuursvoorzitter van Beate Uhse, het seksconcern waar Pabo deel van uitmaakt. Het bedrijf heeft daarom een ingrijpende metamorfose ondergaan. 'De vormgeving en indeling van onze winkels, het logo, het assortiment: alles is onder handen genomen.'

Beate Uhse beschikt in Nederland al over 32 Christine le Ducwinkels. Pabo was tot dusver in Nederland alleen actief als postorderbedrijf. In België heeft Pabo al tien filialen. 'Die zijn daar een groot succes en daarom proberen we het nu ook in Nederland onder deze naam,' zegt Van der Hooft.

Stijgende omzet
De seksindustrie heeft de laatste jaren harde klappen opgelopen. Vooral de afzet van tijdschriften en films liep terug door het gratis aanbod op internet. Postorderbedrijven en seksshops leken hun beste tijd gehad te hebben. 'Maar het afgelopen jaar zagen we dat de omzet in de winkels toch weer licht steeg,' zegt Van der Hooft. 'Dat kwam voor een deel doordat we onze filialen meer aan de wensen van vrouwen hebben aangepast. Maar de winkels zijn ook steeds vaker onderdeel van een totaalconcept. De klant wordt op zijn iPhone of tablet geïnformeerd over onze producten, rijdt dan overdag langs de winkel, krijgt daar een magazine of catalogus mee en doet 's avonds een online bestelling. Het draait allemaal om die combinatie van distributiekanalen.'

Beate Uhse kampt al jaren met een dalende omzet, maar heeft volgens Van der Hooft nu het lek boven. Bij de introductie op de Duitse beurs in 2000 noteerde het aandeel meer dan twintig euro. Momenteel schommelt de koers rond de zeventig cent. Vorig jaar kon het bedrijf voor het eerst weer winst boeken, 1,4 miljoen euro, bij een overigens nog steeds dalende omzet. Dit jaar stevent het concern bij een stabiele omzet af op een winst van twee tot vier miljoen euro. 'En we zullen voorzichtig weer uitbreiden. In Duitsland en België zullen er vier nieuwe winkels bijkomen. In Nederland één of twee.'

Internet
De peperdure catalogi waarmee Pabo groot werd, verdwenen bijna geheel vanwege de internetverkoop. Winkels daarentegen zijn nog goed voor bijna één derde van de omzet. De inrichting en het assortiment van de 32 Christine le Ducfilialen werden vrouwvriendelijker gemaakt. Van der Hooft: 'Vrouwen willen anders worden aangesproken in winkels. Ze kopen vooral lingerie, speeltjes en verzorgingsproducten. We hebben het roer dus volledig omgegooid. We verkopen andere producten, aan andere klanten, via andere kanalen.'

Grootste bedrijf
De laatste jaren is Beate Uhse uitgegroeid tot het grootste seksbedrijf ter wereld. Het van oorsprong Duitse seksimperium kwam de laatste jaren grotendeels in Nederlandse handen. In 1999 nam het Duitse concern de Amsterdamse groothandel Scala over, die was opgericht door pornobaron Charles Geerts. Die had zijn aandelen verkocht aan de Amsterdamse advocaat John Engelsma en de Zeeuws-Vlaamse ex-bankier Gerard Cok. Het drietal was halverwege de jaren negentig in opspraak geraakt vanwege een onderzoek naar witwastransacties en belastingfraude. Cok en Engelsma lieten zich bij de overname van Scala betalen in aandelen Beate Uhse. De aankoop van Scala maakte een beursgang mogelijk.

Cok stond tot 2009 aan de leiding van Beate Uhse en is nu voorzitter van de raad van commissarissen. Zijn zoon Erwin maakt sinds kort deel uit van de raad van bestuur.

Van het Hooft is ervan overtuigd dat Beate Uhse na enkele moeizame jaren de weg omhoog heeft gevonden. 'We zijn er nog niet, maar de laatste jaren hebben we een groot deel van onze schuld afgelost. De komende jaren staan in het teken van expansie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden