Recensie

Sean Penn als Rambo in The Gunman, dat is even wennen (*)

In The Gunman trekt wereldverbeteraar Sean Penn met een imposant wapenarsenaal van leer, waarbij hij geen gelegenheid onbenut laat om zijn opgepompte torso te ontbloten. Is hij de weg kwijt?

Sean Penn als Rambo: geen succes. Beeld The Gunman
Sean Penn als Rambo: geen succes.Beeld The Gunman

Pierre Morels knalfestijn Taken (2008) transformeerde de destijds 55-jarige Liam Neeson tot een populaire actieheld, wat de acteur geen windeieren legde. Dat is Sean Penn niet ontgaan.

In Morels The gunman trekt de 54-jarige Amerikaan met een imposant wapenarsenaal van leer, waarbij hij geen gelegenheid onbenut laat om zijn opgepompte torso te ontbloten.

Penn als Rambo, dat is even wennen. De wereldverbeteraar begeeft zich doorgaans in brandhaarden en oorlogsgebieden om strijdende partijen tot een vreedzame toenadering te manen. In het begin van The gunman legt Penn als een volleerde American sniper van grote afstand een landbouwminister in Congo om. Hij doet dat voor de poen, als professionele huurling, en hij heet Jim Terrier.

Goed gereedschap
Is Penn de weg kwijt? Welnee: Terrier krijgt gewetensnood, betert zijn leven en probeert zijn oude strijdmakkers tot hetzelfde te bewegen. Dat is nobel, maar die missie gaat gepaard met schietpartijen, explosies en slagaderlijke bloedingen, die Terrier heel vakkundig met een speciaal mes toedient.

Goed gereedschap is het halve werk. Omdat de geforceerde rehabilitatie van de complete bende zich hoofdzakelijk op Spaanse bodem voltrekt, is het wachten op de confrontatie in de stierenvechtersarena, en dat duurt behoorlijk lang.

Ook dat nog
Veel te lang voor een film in dit genre, want voor elke klap die hij met geveinsde tegenzin uitdeelt, lijkt Penn een gevoelige scène te hebben afgedwongen. Het ene moment is hij een tedere minnaar, dan slaat hij nog maar een Afrikaanse waterput.

Al die goede werken zorgen ervoor dat The gunman een half uur langer dan Taken duurt, maar drie keer zo lang aanvoelt. En dan is er de onvergeeflijke scène waarin de opperschurk met een bloedende vleeswond naast een haaienvijver staat, maar er niet in valt. Ook dat nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden