Review

Scott Pilgrim vs. the world ***

Regie: Edgar Wright
Met: Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Ellen Wong, Kieran Culkin, Chris Evans


Na de geslaagde genrefilmsatires Shaun of the dead en Hot fuzz slaat de Britse filmmaker Edgar Wright een nieuwe weg in. Zijn derde film kwam tot stand zonder inbreng van kompanen annex acteurs Simon Pegg en Nick Frost.

Het op de strips van de Canadees Bryan Lee O'Malley gebaseerde Scott Pilgrim vs. the world leunt opnieuw zwaar op invloeden uit de populaire cultuur, maar kan geen satire of parodie worden genoemd.

De culturele geschiedenis waarmee Wright dit keer aan de haal gaat heeft wortels in de videospeelhallen uit de jaren tachtig. De film speelt zich af in Toronto, waar bedenker O'Malley rond zijn twintigste op kamers ging om zich als stripmaker en rockmuzikant te ontwikkelen.

De figuur van Scott Pilgrim is een soort heldenversie van de auteur en veel locaties in de verfilming stonden oorspronkelijk model voor de strip. Wright opent echter meteen prettig gestoord, want het bekende logo en muzikaal thema van Universal Studios is in een 8-bit spelcomputerversie te zien en te horen.

De structuur van het scenario doet ook sterk aan videogames denken, want de door Michael Cera (Juno) vertolkte held moet in de loop van de film zeven tegenstanders overwinnen om de hoofdprijs binnen te halen. Die heet Ramona Flowers en wordt gespeeld door Mary Elizabeth Winstead (Die hard 4). De zeven tegenstanders zijn haar exen.

Die opzet mag een leuke aanleiding zijn om aanstekelijk met de iconografie uit het Nintendotijdperk aan de haal te gaan, als metafoor roepen de krankzinnige gevechten vragen op die nooit beantwoord worden. De gebreken van een onderontwikkeld scenario doen nauwelijks ter zake zolang de stortvloed aan visuele geintjes en gevatte opmerkingen doel blijft treffen, maar na twee uur rijst de vraag wat Wright en O'Malley eigenlijk willen betogen over de liefde.

Scott Pilgrim vs. the world bevat veel strooigoed voor oog en oor, maar met prachtige stripverfilmingen als Ghost world of American splendour kan Wright niet concurreren. (BART VAN DER PUT)




Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden