Schuim: Shoppen voor gevorderden

Wat: Silk Fashion & Business Event.
Waar: Strandzuid.
Wie: Henk van der Meyden, Beertje van Beers, Ans Markus, Rintje Ritsma, Jurgen van den Goorbergh, Josh Veldhuizen.
Wanneer: woensdag 30 juni 2010, van 18.00 tot 00.00 uur.
Waarom: winkelen in een winkel is niet meer van deze tijd.
Waardering: ***

Theaterproducent Henk van der Meyden zwaait met folders voor zijn nieuwe zomermusical, Crazy shopping - een muzikale voorstelling over shopverslaafden. Niet meer dan toepasselijk op een avond waar alles om consumeren draait. Het glimmende boekje van gehaaide dames met tasjes verschilt slechts in een enkel opzicht van de avond in Strandzuid: hier draait het om winkelen in het luxesegment - op een feestje met modeshows en champagne.

Het klassieke winkel in winkel uit shoppen is niet meer van deze tijd. Te vermoeiend, te weinig productief en te weinig glitter en glamour. Promotiebureau Silk, in de persoon van ex-model Tamara Elbaz, voelt dat heel goed aan. Zij organiseerde een partijtje waar de luxeliefhebber naar hartenlust met de pinpas kan zwaaien.

Strandzuid wordt dus bevolkt door gesoigneerde lui van allerlei pluimage, met als gemene deler hun opwaartse mobiliteit (en hun affiniteit met PC Hooftstraatkroeg Caffepc). Langbenige vrouwen paraderen op torenhoge hakken over de houten pallets op de grond (waar ze regelmatig met diezelfde naaldhakken in de gleuven klem komen te zitten). Kapitaalkrachtige mannen kijken, bewonderen en spenderen.

Na een show (collectie zomer 2010) van Monique Collignon, één van Nederlands topontwerpsters, kan het aanschafparadijs van start gaan. Vrouwen storten zich op de afgeprijsde zijden jurkjes, rokjes, en blousjes die in het rek naast de catwalk hangen, gretig graaiend naar die ene briljante kortingsactie.

Wie de hectiek wil ontlopen kan even loungen op een massagestoel. De mannen vergapen zich aan glanzende motoren of built-in jacuzzi's. Mojito's (cocktails) vinden gretig aftrek op de surrogaatstrandboulevard van het etablissement. Bij de uitgang wacht nog een presentje voor de enthousiaste koopliefhebbers: een tasje reclame voor tandbleken, jacuzzi's en haarproducten. The shopping must go on.

Tekst en foto's: Lorianne van Gelder

Feestje? Schuim@parool.nl
Volg Schuim op Twitter

Organisator Tamara Elbaz had al dagen niet geslapen. 'Ik mooi? Het is uit een potje!'
Monique Collignon had met de Fashion Week op komst eigenlijk geen tijd om een show te geven, maar deed het voor de langbenige Tamara toch.
Gearriveerd partner in financieel personeel Emiel de Sévrèn Jacquet (l) consulteert financieel directeur Marc Canisius van Pathé over uitzonderlijk rondborstige kwaliteiten.

Elisa van der Meyden (l), dochter van Henk (m) bedacht Crazy shopping the musical. Presentatrice Beertje van Beers (r) werd verleid naar de première te komen.
Schaatsheld Rintje Ritsma (l) met motorcoureur Jurgen van den Goorbergh. Ritsma rijdt ook motor, vandaar de gebroken arm.
De aanwezige dames storten zich vol overgave op het kledingassortiment.
Flanerend over de kunstmatige Strandzuidboulevard waant Renée van den Berg Tap (kledingadviseur Ambition & Fashion) zich in Saint-Tropez.
Deze vrouwen laten zich niet moe kopen.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden