Schoonmakers Memphis Hotel: 'Wij waren net slaven'

Uitgebuit, uitgescholden en ontslagen. De schoonmakers van het Memphis Hotel (vier sterren) aan de De Lairessestraat pikken het niet langer. 'Ik kreeg wijsvingers op mijn voorhoofd.'

Memphis Hotel aan de De Lairessestraat Beeld Mats van Soolingen

Zouden de gasten van het Memphis Hotel zich realiseren dat hun kamer in zes minuten is schoongemaakt? Zes minuten: dat is de norm die Memphis per saldo oplegt. Het vierkoppige schoon­maakteam werd geacht in twee uur 78 kamers onder handen te nemen. Dat lukte niet. Dus was er ruzie met de leiding van het hotel. Voortdurend.

Keer op keer kwam het tot schreeuwen met de manager van Memphis of de directeur van EMB, de moederbedrijf van het hotel. 'We zijn er misbruikt, uitgebuit en verbaal mishandeld. Ze behandelden ons als slaven. Ik heb wijsvingers op mijn voorhoofd gehad. Ik werd gespuugd in mijn gezicht. En als ik om respect vroeg, werd meteen agressief gereageerd', zegt schoonmaakster Eloisa Delgado.

Om twaalf uur, als de gasten uitgecheckt hadden moeten zijn, konden de schoonmakers beginnen. Om twee uur moesten ze alweer klaar zijn. Maar hotelgasten houden zich niet aan tijden en ze laten zelden kamers achter die in zes minuten schoon te maken zijn.

'Er kwamen telkens gasten terecht in vieze kamers. En daarvan kregen wij de schuld. We werkten niet snel genoeg, niet schoon genoeg, de gasten klaagden. Maar dat kwam door de eisen die het hotel stelde.'

Van de ene op de andere dag werden Eloisa Delgado en haar schoonmaakteam buiten gezet. 'Maar wel pas nadat we de kamers al hadden schoongemaakt en nog een laatste keer werden uitgefoeterd. We moesten rennen om het hotel uit te komen. We mogen niet eens onze spullen ophalen.'

'Geen probleem met schoonmakers'
Atie Brals, directeur van EMB Hotels, de eigenaar van Memphis Hotel, bevestigt dat het schoonmaaakbedrijf waar Delgado en haar team werkten, EW Facility Services, hals over kop aan de kant is gezet. 'Maar ik heb totaal geen probleem met de schoonmakers, alleen met hun werkgever. Die hield zich niet aan de afspraken.'

'Wij betaalden per kamer en hadden afspraken over hoeveel kamers om twee uur 's middags klaar moesten zijn.' Per kamer stond daar volgens haar 23 minuten voor. 'Ze stuurden keer op keer te weinig mensen. Dan krijg je vieze kamers. Het nieuwe schoonmaakbedrijf lukt het wel, dan zet meer mensen in.'

Aantijgingen over ruzies en scheldpartijen wijst ze af. 'Ik heb totaal niet het gevoel dat er een conflict was met de schoonmakers.'

EW Facility Services heeft een ander verhaal; 'Op 3 februari heeft ons personeel zich bij ons beklaagd,' zegt Jeanine van der Veen. Later kaartte Memphis 'kwaliteitsissues' aan. 'Dat hebben we op een normale manier opgelost.'

Maar 27 maart viel er een brief bij het schoonmaakbedrijf in de bus van de advocaat van EMB. 'Ze zegden per 1 april op vanwege kwaliteitsproblemen,' zegt Van der Veen. 'Dat is geen normale gang van zaken. Wij nemen juridische stappen. Dit is zeer ongebruikelijk.'

Hotelschoonmaker Eloisa Delgado. 'Ik heb wijsvingers op mijn voorhoofd gehad, ik kreeg spuug in mijn gezicht. En als ik om respect vroeg, werd meteen agressief gereageerd.' Beeld Mats van Soolingen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden