Plus

'Schoonmakers ING-kantoren in Zuidoost worden zieker van het ziek melden'

Schoonmakers bij ING, in dienst van het schoonmaakbedrijf CSU, klagen over de werkdruk. Als ze ziek zijn, moeten hun collega's langer werken, is de klacht. Dinsdag voeren ze actie.

Schoonmaakpersoneel ING in actie Beeld Evelyne Jacq/HH

'Als we ziek zijn," zegt schoonmaakster Wilma Verbrugge, die al twintig jaar ING-gebouwen in Zuidoost reinigt, "dan moeten we dezelfde dag nog naar kantoor komen. Ook al lig je doodziek in bed, je moet komen. Kom je niet, dan krijg je problemen. Maar ga je wél naar kantoor, dan zegt de manager doodleuk: als je naar kantoor kunt komen, kun je ook werken."

"Als je dan blijft weigeren, volgt een soort verhoor waarin de teamleider precies wil weten wat eraan mankeert. En als je ziek bent, word je voortdurend gebeld en onder druk gezet om weer aan het werk te gaan."

Al meer dan een jaar strijden de schoonmakers die de zeven ING-kantoren in Amsterdam-Zuidoost reinigen voor een normale behandeling, maar CSU ontkent dat er problemen zijn. Dinsdag protesteren de schoonmakers op het Bijlmerplein tegen hun behandeling. Opnieuw.

Verzuim
Vorig jaar beloofde CSU beterschap, na een actie van 45 schoonmakers. Er kwam een Oranje Protocol, naar de huiskleur van de bank. Zieken zouden worden vervangen en de werkdruk zou worden verminderd.

Maar het gaat volgens FNV-bestuurder Ellen Demirdag nog steeds niet goed. "Zieke schoonmakers worden door CSU constant gepusht om weer aan het werk te gaan. Ze gaan ziek naar het werk, in plaats van zich ziek te melden. Ze worden alleen maar zieker van het ziek melden."

"Het eerste dat ze vragen als je je ziek meldt, is: hoe veel dagen ga je vrij nemen?" zegt Ahmet Keçi, die al jaren hetzelfde ING-gebouw in Zuidoost schoonmaakt. Wie weer aan het werk gaat, is nog niet van de problemen af. "Als je terugkomt, word je extra streng gecontroleerd en krijg je aantekeningen. Mijn collega's nemen maar vrije dagen op als ze ziek zijn omdat ze niet durven."

Exemplarisch
Van vervanging is niks gekomen: niet bij ziekte en niet als collega's vrij zijn. "Ik werk bijna acht uur per dag, maar als ik ziek ben, dan komt er iemand voor twee uur en moeten mijn collega's de rest erbij doen. Vorige week waren er drie collega's ziek. Ik moest er 4,5 uur bij werken. Dat kan ik niet. Toen moest ik ander werk laten liggen, maar dat moet je later weer inhalen. Vaak krijg je niet eens uitbetaald voor extra werk."

Volgens FNV Schoonmaak is de situatie bij CSU, dat 12.000 medewerkers in dienst heeft, exemplarisch voor de hele schoonmaakbranche. "Bedrijven proberen het verzuim zo laag mogelijk te houden. Maar daarbij overschrijden ze vaak de afspraken uit de cao en de grenzen van wat aanvaardbaar is."

7,6

Schoonmaker Ahmet Keçi werkt volgens zijn contract 7,6 uur per dag voor CSU in een van de zeven kantoren van ING in Zuidoost

FNV houdt ook ING, als opdrachtgever, verantwoordelijk."Bedrijven als ING sluiten steeds karigere contracten met dienstverleners. Die wentelen dat weer af op hun personeel. ING moet ook haar verantwoordelijkheid nemen."

Bezuinigen
Drie jaar geleden sloten ING en CSU een nieuw schoonmaakcontract dat onlangs een jaar is verlengd. "Kostenbesparing is daarbij geen uitgangspunt geweest," zegt een woordvoerder van ING. Dat verbaast schoonmaker Keçi. "Als we vragen om vervanging, zegt mijn manager voortdurend dat hij niks kan doen, want we moeten bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen."

De bank herkent zich niet in de klachten. "We wilden juist met dit contract door omdat we tevreden waren over de afspraken. Het gaat ons aan het hart hoe mensen bij ons werken. Onderdeel daarvan is dat we regelmatig direct met schoonmakers praten. Daar hebben we dit soort klachten lang niet meer gehoord."

"We hebben één keer contact gehad met ING," zegt Keçi. "Toen hebben we onze klachten doorgegeven. Daarna hebben we nooit meer iets gehoord."

Werkdruk
De bank zegt de aantijgingen serieus te nemen. "Dit is in eerste instantie een zaak van CSU. Maar het is in niemands belang dat de werkdruk te hoog oploopt. Mensen moeten op een goede manier hun werk kunnen doen, en daarover gaan we met CSU in gesprek."

De schoonmaakgigant claimt overvallen te zijn door de actie, die ook beschouwd kan worden als eerste schotenwisseling voor de aankomende cao-onderhandelingen.

"Zover wij weten speelden deze problemen anderhalf jaar geleden," zegt Erwin Vos van CSU. "Daar hebben we toen met de medewerkers over gesproken. De afspraak was dat zaken die niet klopten, persoonlijk bij de manager zouden worden gemeld. Dat is de laatste tijd niet gebeurd. Vorige week kregen we opeens een petitie en die nemen we ter harte. De opmerkingen van ons personeel hebben onze volledige aandacht. Dat weet de FNV ook."

"Afspraak is afspraak," zegt Keçi. "Nu we gaan actievoeren, zeggen ze: over vier weken is het opgelost. Maar dit duurt al meer dan een jaar. Ze zeggen dat ze hun best doen. Maar ze spelen alleen maar met woorden."

De namen van de schoonmakers zijn op hun verzoek veranderd.

4,5

Als een collega ziek is, moet Ahmet Keçi 4,5 uur extra werken, ook al kan dat niet. Vaak wordt de ­extra tijd niet helemaal uitbetaald

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.