Schoonmakers GVB willen respect en meer loon

De schoonmakers van trams, bussen, metro's en stations bij het GVB zijn het zat. Ze moeten met te weinig mensen te veel werk doen en krijgen daarvoor ook nog onderbetaald, vinden ze. FNV Schoonmaak is het met hen eens.

Mohammed Mehdaoui: 'Wij moeten nu met zes man alle stations van de Gaasperplas- en Geinlijn doen. Dat kan helemaal niet'Beeld ANP

Woensdag voeren ze actie op metrostation Weesperplein. "We moeten met steeds minder mensen de stations schoonmaken," zegt schoonmaker Mohammed Mehdaoui. "Wij moeten nu met zes man alle stations van de Gaasperplas- en Geinlijn doen. Dat kan helemaal niet."

Toen het aantal schoonmakers twee jaar geleden werd teruggeschroefd, beloofden GVB en Succes - het schoonmaakbedrijf waar hij werkt - dat er ook minder werk hoefde te worden verzet.

"Maar al na vier maanden kwamen de klachten. Dat het niet goed was, dat we meer moesten doen." Er kwamen zelfs waarschuwingsbrieven, waarin stond dat hij en zijn collega's slecht werk leverden.

Te weinig collega's
"We krijgen steeds meer werk, maar niet meer mensen. We kunnen nu al niet alles klaarkrijgen in de tijd die we hebben. Maar niemand luistert naar ons. Succes zegt er nooit iets over."

Ook aan de wijze waarop ze worden behandeld, schort van alles. "We
hebben geen ruimte om te pauzeren of te lunchen. Dan zeggen ze dat we dat bij een GVB-huisje moeten doen, maar dat zit dicht en wij hebben de sleutel niet. Of we mogen niet naar binnen van de GVB'ers. Dus eten we onze lunch maar op straat."

"Op elk station staat een werkkast met schoonmaakspullen en een container voor afval, maar die wordt nooit schoongemaakt. Als we daarnaar vragen, zeggen ze dat ze het zullen doen. Of dat wij het zelf moeten doen. Maar daar komen wij al helemaal niet aan toe."

Niet in dienst
Volgens Ellen Demirdag van FNV Schoonmaak geldt die behandeling alle schoonmakers bij het GVB, ook de schoonmakers van de bussen, de trams en metro's. "Ze zijn bij elkaar gekomen, omdat ze serieus genomen willen worden. Met te weinig collega's lopen zij het vuur uit hun sloffen om de trams, bussen, metro's en perrons schoon te krijgen, maar ze krijgen geen respect."

Alhoewel de schoonmakers niet in dienst zijn van het GVB, maar van schoonmaakbedrijven ISS, CSU en Succes, vindt Demirdag dat het ov-bedrijf als opdrachtgever zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Volgens haar is het lot van de GVB-schoonmakers exemplarisch voor de hele branche. "Schoonmakers verdienen al jaren niet meer dan 1400 euro per maand, terwijl hun kosten steeds verder stijgen. Mensen kunnen niet meer rondkomen. Soms is sprake van echte armoede. Het komt heel vaak voor dat schoonmakers twee banen hebben om rond te kunnen komen."

Altijd buiten, ook bij sneeuw
"Er is in de vorige cao's wel wat bij het uurloon gekomen, maar het werk is ook heel erg veranderd, met meer gebroken diensten en zwaarder werk. We praten al maanden met de schoonmaakbazen over een nieuw cao, maar die hebben nog steeds niets gezegd over het inkomen."

"We krijgen evenveel salaris als schoonmakers in kantoren," zegt Mehdaoui. "Maar wij werken niet in binnen. Wij zijn altijd buiten; als het koud is, als het sneeuwt, als het regent. Soms is het gevaarlijk, met de metro's. Dan moeten wij de perrons op als het glad is. Om schoon te maken en ook nog om zout te strooien."

Ellen Demirdag: 'Het komt heel vaak voor dat schoonmakers twee banen hebben om rond te kunnen komen'Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden