Plus

Schoolwerk maken op de hometrainer, en elke dag gym

Basisschoolkinderen moeten meer bewegen. Minimaal twee keer per dag een half uur, luidt het advies. Voor leerlingen op de Spring Highschool in Nieuw-West is die raad overbodig. Daar krijgen alle leerlingen standaard één uur sportles per dag­.

Op Spring High in Nieuw-West hebben de leerlingen elke dag een sportuur Beeld Jean-Pierre Jans

Veertien jongens hebben zich in de gymzaal verdeeld over drie onderdelen: salto's maken met behulp van de trampoline, matbal - een afgeleide van voetbal, waarbij het doel is ingewisseld voor een mat - en badminton. "Dit is de leukste les," zegt Klaas ­Croiset (14).

Klaas boft: op zijn school, Spring High in de Herman Poortstraat, is het sportuur de enige les die dagelijks op het rooster staat. "Ik heb elke dag iets om naar uit te kijken. En het werkt rustgevend. Hierna kan ik lekkerder leren."

Te lang gepraat
Het is het ideale plaatje voor ­Michael van Praag, voorzitter van de Nederlandse Sportraad, die samen met de Onderwijsraad en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving onderzoek deed naar hoeveel beweging scholieren krijgen. "Er wordt al veel te lang gepraat over het feit dat er iets moet gebeuren," zegt Van Praag. "Wij hebben dat nu in kaart gebracht."

Conclusie: kinderen bewegen te weinig, veel te weinig. Van de basisschoolleerlingen voldoet 45 procent niet aan de richtlijn minimaal een uur per dag te bewegen. Zelfs als de fysieke voordelen van bewegen buiten beschouwing worden gelaten, blijft bewegen urgent. Van Praag: "Als je sport, kom je in contact met andere kinderen. Je leert winnen en verliezen."

In het adviesrapportstaat dat sporten de integratie bevordert. "Het sportveld is het integratiemiddel bij uitstek," zegt Van Praag. "Afkomst, klasse of godsdienst doen er niet toe."


En alsof dat nog niet genoeg voor­delen zijn: "Ook de leervaardigheid wordt vergroot, blijkt uit onderzoek van Erik Scherder, neurowetenschapper en lid van de Nederlandse Sportraad."

Beweegkrukken
Die gedachte is niet toevallig prominent aanwezig op Spring High, de gecombineerde basis- en middelbare school in Nieuw-West: "Beweging is onmisbaar voor de ontwikkeling van een kind," zegt directeur Camyre de Adelhart Toorop. "Het is een uitlaatklep, een moment om sociale vaardigheden te verbeteren. Van stilzitten wordt niemand productiever."

Die opvatting is ook doorgevoerd in de zogenoemde leerpleinen - open klaslokalen - waar de 125 leerlingen ­les krijgen. Daar staan behalve stoelen ook hometrainers, beweegkrukken en grote ballen. Het heeft iets weg van een kantoortuin.

In de grote ruimte zitten ongeveer veertig leerlingen achter laptops te werken. Drie meisjes maken opdrachten vanaf een hometrainer. "Je mag er zo vaak op als je wilt," zegt Lola de Knijff (13).

Als ze even wil ontspannen, gaat ze op een bal zitten. "Dan hoef je niet veel moeite te doen." Ook Lola Tzouvelekis (10) is te spreken over de extra beweegmogelijkheden op haar nieuwe school.

"Ik zit hier nu bijna twee weken en vind het leren nu al leuker. Op mijn vorige school mocht ik alleen lopen als ik naar de wc moest."

Geen mobieltjes
Kinderen meer laten bewegen hoeft niets te kosten, als het aan Van Praag ligt. "En een logistieke uitdaging is het ook niet. Het is hartstikke haalbaar, als naar de mogelijkheden wordt gekeken. Kijk eens naar de tijd die op het schoolplein wordt doorgebracht op mobieltjes, bijvoorbeeld."

Ook daar is over nagedacht door De Adelhart Toorop: "Kinderen mogen hier geen mobieltjes gebruiken. Ook niet in de pauzes. Dan spelen we ­allemaal buiten."

45%

45 procent van de basisschoolleerlingen voldoet niet aan de richtlijn minimaal een uur beweging per dag

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.