Schiphol wil je auto voor je parkeren

Schiphol sloopt een parkeergarage naast de terminals en breidt tegelijk de valetparking fors uit. Maar dat iemand anders je auto voor je parkeert, ligt in Nederland ingewikkeld.

'Je stapt recht voor de terminal uit, het scheelt een boel stress'Beeld anp

Voor de Schipholgewoontedieren wordt het allemaal anders vanaf volgende week. Even snel parkeren op P2, die gunstig gelegen langwerpige parkeergarage, zal er niet meer bij zijn: die moet plaatsmaken voor een nieuwe terminal. Als het aan de luchthaven ligt, gaat de reiziger voor een groter deel aan de valetparking.

Het is weerbarstige materie, dat realiseert Dieme Ketel, verantwoordelijk voor het parkeren op Schiphol, zich ook wel. Want de autosleutels uit handen geven, dat zit niet zo in onze cultuur, weet hij. "Maar zodra mensen merken dat het veel gemakkelijker is, voorzien wij ook voor valetparking een belangrijke rol op onze lucht­haven."

Hikers
Dat de luchthaven er vertrouwen in heeft, is te zien op een enorme lap asfalt aan gene zijde van de snelweg A4. Er is naast de Zwanenburgbaan ruimte gemaakt voor liefst 3750 auto's. Strak naast elkaar zullen de auto's het terrein vullen, zo verwacht Ketel.

De gewone reiziger zal dit nieuwe P6 hooguit vanuit het vliegtuig zien: de auto's worden door personeel - 'hikers', zoals ze op Schiphol worden genoemd - vanaf de terminal naar dit terrein gereden.

Zij zien hun voertuig pas weer op het moment dat ze terugkeren van hun reis en de auto weer voor hen klaarstaat op de plaats waar ze hem uit handen hadden gegeven.

Blockparkeren
Uit alles blijkt dat de reiziger op P6 niets te zoeken heeft. Verfmachines schilderen de parkeervakken, waarvan er veel naast elkaar zijn gegroepeerd. Blockparkeren heet het: omdat duidelijk is wanneer de eigenaar terugkeert, is het niet nodig dat elke auto op elk moment van de dag het terrein moet kunnen verlaten.

Er zijn soms wel zes bij twintig parkeerplaatsen ingetekend, met nauwelijks rijweg ertussen. Tegelijk klinkt het als iets dat ook zomaar fout kan gaan.

Natuurlijk is het duurder. Acht dagen kost 132 euro, terwijl je voor hetzelfde aantal dagen op P3 (waar je zelf parkeert en met een busje tussen parkeerplaats en terminal heen en weer pendelt) 58 euro kwijt bent.

Marianne van Scherpenzeel van Schiphol: "Maar je stapt recht voor de terminal uit, het scheelt een boel stress."

Dat prijskaartje zal niet helpen om het valetparkeren geaccepteerd te krijgen, vandaar dat de luchthaven er alles aan doet om het vertrouwen van de potentiële gebruikers over de streep te trekken. Zo is er een videostraat ingericht waar de auto, voordat ie wordt meegegeven, aan alle kanten wordt gefotografeerd.

Ketel: "Zo voorkom je dat je gedoe krijgt over mogelijke schades." Ook worden met een gps-tracker de route en de gereden kilometers in de gaten gehouden. Het moet blijken of het genoeg is.

Het nieuwe P6 voor valetparking heeft ruimte voor 3750 auto'sBeeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden