Schiphol wil er nog drie nieuwe pieren er bij

Niet één nieuwe pier, maar tenminste drie. Schiphol houdt nu al rekening met een forse uitbreiding in de toekomst.

In vertrekhal 1 van Schiphol is de eerste van vijf veiligheidscontrolepunten inmiddels in gebruik. De nieuwe ruimte voor de controle van handbagege en kleding is de helft groter dan voorheen en, om stress te voorkomen, voorzien van vriendelijke materialen als hout en gras. De andere vier punten worden juni volgend jaar geopend.Beeld anp

De luchthaven legt momenteel de laatste hand aan plannen voor een nieuwe terminal, Terminal Zuid, met een nieuwe pier, de A-pier. De bouw daarvan moet eind volgend jaar beginnen en in 2018 klaar zijn. Met de plannen is een investering van 500 miljoen euro gemoeid.

Maar daarna is het nog niet over. Naast de nieuwe A-pier is er volgens Schipholtopman Jos Nijhuis ruimte voor nog twee van zulke pieren, met elk tien plekken voor vliegtuigen.

'We moeten goed kijken naar de passagiersgroei. We werken nu toe naar 65, misschien 70 miljoen passagiers. Afhankelijk of die met grote of kleine vliegtuigen komen, hebben we nieuwe pieren nodig.'

Het trio pieren - over de naam wordt nog nagedacht - komt op de plek waar nu vrachtvliegtuigen worden afgehandeld. Met KLM is afgesproken dat die activiteit naar Schiphol-Rijk verhuist.

'Mijn voorgangers hebben er voor gezorgd dat we op deze plek kunnen blijven groeien,' aldus Nijhuis. 'Ik hoop dat Schiphol nooit klaar is.'

Controle
Schiphol steekt momenteel nog eens een half miljard euro in de uitbreiding van bestaande pieren en terminals. Daar komt ruimte voor nieuwe veiligheidscontroles.

In vertrekhal 2 is inmiddels boven de incheckbalies van KLM een tussenverdieping gebouwd waar straks de paspoortcontrole voor reizigers naar bestemmingen buiten Europa wordt gedaan.

Op drie pieren - E, F en G - wordt gebouwd aan een extra verdieping, die aansluit op een aanbouw, vierhonderd meter lang en zestien meter breed, aan een deel van terminal 3, de Holland Boulevard. 'Al met al krijgen we er vijftigduizend vierkante meter bij,' aldus Nijhuis. Die is voor het overgrote deel bedoeld voor nieuwe veiligheidscontroles, die de bestaande controles aan de gates zullen vervangen.

Passagiers die aankomen van buiten het Europese Schengengebied - in Schipholjargon 'vuile passagiers', omdat ze nog niet zijn gecontroleerd - moeten straks via die nieuwe verdieping naar vier, elk twintig rijen tellende veiligheidscontrolepunten lopen. Pas daarna kunnen ze overstappen op een aansluitende vlucht.

Bovenop de bestaande G-pier wordt hard gewerkt aan een nieuwe verdieping. Vanaf zomer volgend jaar moeten arriverende passagiers via deze route naar de veiligheidscontrole lopenBeeld anp
De bouwwerkzaamheden op Schiphol tot 2018. Linksboven de nieuwe A-pier met bijbehorende 'terminal zuid'. Boven deze pier wil Schiphol later nog twee pieren bouwen om de groei van het aantal passagiers op te vangen. Op de voorgrond werkzaamheden op bestaande pieren en terminals voor de nieuwe veiligheidscontroles.Beeld Schiphol
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden