Schiphol weer op ramkoers met luchtvaartmaatschappijen

Schiphol ligt weer op ramkoers met de luchtvaartmaatschappijen. De komende jaren zullen de omstreden tarieven van het vliegveld weer stijgen om investeringen in uitbreiding te financieren.

Luchtvaartmaatschappijen vinden dat Schiphol inkomsten moet delen.Beeld anp

Dat maakte Schiphol vrijdagochtend bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

Schiphol en zijn gebruikers liggen al jaren met elkaar overhoop over de hoogte van de luchthavenkosten. De maatschappijen, KLM voorop, vinden dat het bedrijf inkomsten uit de verhuur van winkels (155 miljoen euro), kantoren (67 miljoen) en parkeerplaatsen (108 miljoen) met hen moet delen. Maar Schiphol draagt van dat geld, afgedwongen door het rijk, maar 55 miljoen euro af.

Meer geld
Vorig jaar temperde Schiphol de omstreden tarieven 6,8 procent. Per 1 april dit jaar gaat daar nog eens 11,6 procent vanaf, maar volgend jaar stijgen de tarieven weer. De luchthaven ontving, ondanks de daling vorig jaar juist meer havengelden: 869 miljoen euro.

Schiphol zegt meer geld nodig te hebben voor investeringen. Vorig jaar werd voor 439 miljoen euro geïnvesteerd, onder meer in de bouw van het nieuwe Hiltonhotel. De komende jaren bouwt Schiphol aan een nieuwe A-pier en terminal. Maar ook wordt met de bouw van Lelystad Airport, waar de luchtvaartmaatschappijen weinig in zien, gestart.

Passagiersgroei
De winst bij Schiphol steeg 37 procent naar 374 miljoen euro, mede als gevolg van de verkoop van de eigen winkeltjes 'achter de douane' voor 50 miljoen en een herwaardering van het vastgoed. De omzet daalde een procent tot 1,4 miljard. De gemeente Amsterdam kan 37,5 miljoen euro winstdeling tegemoet zien, waar het als aandeelhouder van Schiphol recht op heeft. Het rijk strijkt zo 130 miljoen dividend op.

Begin dit jaar maakte het vliegveld al bekend in 2015 6 procent meer reizigers te hebben verwerkt, 58,2 miljoen. Met ruim 450.000 vluchten nadert de luchthaven de door de politiek vastgelegde grenzen. Schiphol verwacht dit jaar een passagiersgroei van 2 tot 3 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden