Schiphol verwacht dit jaar 400 miljoen euro verlies

Schiphol raakt in financiële problemen. De luchthaven verwacht dit jaar een verlies van tenminste 400 miljoen euro en stopt niet-noodzakelijke investeringen.

Op Schiphol zijn nog maar twee van de acht pieren in gebruik. Het grootste deel van het vliegveld wordt gebruikt als parkeerplek voor toestellen.Beeld ANP

De luchthaven, die vorig jaar 326 miljoen winst maakte, gooide maandagochtend haar financiële vooruitzichten en verwachte winstvoorspelling voor 2020 in de prullenbak. Schiphol rekent erop dat in het minst slechte geval het vliegverkeer zich pas half juni begint te herstellen. In dat geval duikt het passagiersaantal, vorig jaar 71,7 miljoen, 26 procent omlaag.

Schiphol sluit niet uit dat herstel nog veel langer op zich laat wachten en de gevolgen, zowel organisatorisch als financieel, veel groter zullen zijn. Dat heeft ook gevolgen voor de winstdeling die het Rijk en de gemeente Amsterdam vorig jaar ontvingen (respectievelijk 120 en 30 miljoen), maar waar ze dit jaar naar kunnen fluiten.  

Momenteel wordt door het luchthavenbedrijf gekeken naar de miljoeneninvesteringen die de luchthaven voor de komende jaren van voorgenomen groei had gepland. “Er wordt nu onderzoek gedaan naar de projecten,” zegt een woordvoerder. “Sommige kunnen sneller worden uitgevoerd, doordat er minder mensen zijn, maar andere projecten zullen worden uitgesteld of niet meer uitgevoerd.’ 

Ov-knooppunt

Vorig jaar investeerde Schiphol 860 miljoen euro in allerlei werkzaamheden. Het vliegveld, dat momenteel een nieuwe A-pier en bijbehorende terminal bouwt, plant onder meer een grootschalige renovatie van het NS-station en bovengelegen ov-knooppunt, dat een half miljard euro zal kosten. Ook werkt het vliegveld, met onder meer de gemeente Amsterdam, aan plannen voor financiering van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn.

Projecten die kunnen doorgaan, zijn vooral de werkzaamheden aan taxibanen en platforms die in het kader van de veiligheidsadviezen van de OVV worden gedaan, evenals onderhoud van startbanen en terminals. Sinds dit weekend is immers een groot deel van de luchthaven op slot en worden de resterende vluchten vanaf twee van de acht pieren uitgevoerd. Ook blokkeert Schiphol nu een van de landingsbanen, de Aalsmeerbaan, door er vliegtuigen te parkeren.

Daarnaast doet het luchthavenbedrijf  een beroep op overheidsmaatregelen waardoor het zijn betaling kan uitstellen en personeelskosten kan compenseren.

Easyjet

De luchtvaart zakt steeds dieper weg in de problemen. Vanaf maandag houdt ook Easyjet, de op een na grootste maatschappij van Europa, alle toestellen aan de grond. Eerder al deden onder meer Ryanair (de grootste) en Transavia dat al.

KLM vliegt sinds zondag in een sterk afgeslankt zomerschema door, met een uitgekleed aantal vluchten naar nog maar 57 bestemmingen. De maatschappij nam zondag na 49 jaar in stilte definitief afscheid van haar Boeings 747 en houdt tijdelijk ook de Airbussen aan de grond.

De maatschappij ligt bovendien onder vuur van haar cabinepersoneel omdat het dagelijks blijft vliegen naar New York, een van de zwaarst getroffen coronagebieden. Volgens cabinebond VNC worden reizigers zowel in New York als bij aankomst op Schiphol nauwelijks gecontroleerd op besmetting. De bond wil dat de bestemming wordt toegevoegd aan de nofly-lijst van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden