Schiphol stapt volledig over op Nederlandse windenergie

De stroom die de luchthavens van de Schiphol Group verbruiken is vanaf volgend jaar volledig groen. Eneco, de leverancier, had nooit zo'n grote klant die alleen maar groene elektriciteit van Nederlandse bodem afneemt.

Beeld anp

De verwarming hoeft niet heel vaak aan op Schiphol. Met al die lijven dicht op elkaar - ongeveer 65 miljoen per jaar - loopt de temperatuur vanzelf wel op. "We moeten vooral koelen," zegt Schiphol-directeur Jos Nijhuis. "De lichaamstemperatuur van mensen is 37 graden, dat is een heel verschil wat je moet overbruggen," vult Jeroen de Haas, directeur van energiebedrijf Eneco, aan.

Om de temperatuur aangenaam te houden moet de airco dus aan, en de airco verbruikt stroom. Groene stroom, vanaf volgend jaar.

Sterker nog: Schiphol gebruikt vanaf dan alleen nog maar stroom die wordt opgewekt door Nederlandse windmolens. De eerste twee jaar is die elektriciteit deels nog afkomstig van bestaande windparken, vanaf 2020 wordt alleen nog vanuit nieuwe windparken geleverd.

Het contract dat beide partijen sloten is vijftien jaar geldig. Ook de andere vliegvelden die bij de Schiphol Group horen - Eindhoven, Rotterdam-Den Haag en Lelystad - vallen onder de overeenkomst.

Zeeuwse kust
De afspraak is om meerdere redenen speciaal. Het is een van Eneco's grootste klanten die alleen maar Nederlandse groene stroom afneemt.

Schiphol verbruikt 200 Gigawattuur per jaar, een hoeveelheid die vergelijkbaar is met het verbruik van een stad met 100.000 inwoners, Delft of Venlo bijvoorbeeld.

Bovendien geeft de lange looptijd van het contract Eneco de zekerheid die nodig is om te investeren in megawindparken. Het energiebedrijf is onder meer partij in de parken die de komende jaren voor de Zeeuwse kust worden gebouwd.

Eerder sloot de Rotterdamse leverancier ook al een grote deal met de NS, dat zijn treinen sinds begin dit jaar op groene stroom laat rijden. Qua verbruik is de NS nog veel groter dan Schiphol. Vijf keer zo groot ongeveer, omdat ook alle treinen - in tegenstelling tot vliegtuigen - op elektriciteit draaien. De stroom van de NS is echter niet geheel Nederlands. Een deel komt uit het buitenland. Dat is bij Schiphol en de andere luchthavens niet zo: de airco draait vanaf volgend jaar op honderd procent Hollandse wind.

Pionier
En niet alleen de airco. "Op vliegvelden gaat ook veel stroom naar verlichting," zegt Nijhuis. "Niet alleen in de terminals, je moet ook denken aan de verlichting van de landingsbanen. Vergis je niet, die moet tamelijk fel zijn, dus dat kost veel stroom. Daarnaast zijn steeds meer voertuigen bij ons elektrisch, om de stikstofuitstoot te minimaliseren. We zijn al CO2-neutraal, maar dit is echt een stap verder."

Eneco-directeur De Haas noemt Schiphol 'een pionier', en dat soort bedrijven is volgens hem broodnodig. "Het is voor de energietransitie cruciaal dat het bedrijfsleven - veruit de grootste verbruiker - verduurzaming omarmt."

Meer groene stroom
Beide partijen kiezen er bewust voor om zo snel als mogelijk, vanaf 2020 dus, alleen nog maar stroom van nieuwe parken te betrekken. Daardoor onttrekt Schiphol geen stroom van het bestaande duurzame energienetwerk en leidt de deal daadwerkelijk tot een toename van het aanbod van groene stroom in Nederland.

Het eerste park dat stroom aan Schiphol levert is windpark Vianen, vanaf januari 2018. Het is overigens niet zo dat de elektriciteit van dat park via een kabel rechtstreeks naar de luchthaven loopt. 'Vianen' levert gewoon aan het Nederlandse stroomnet, waar Schiphol het er een eindje verderop aan onttrekt. Via zogenaamde Garanties van Oorsprong, die Schiphol van Eneco koopt, reserveert de luchthaven de stroom die in Vianen wordt opgewekt.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden