Schiphol opent noodhal om ergste drukte op te vangen

Het wordt eventjes doorstappen op Schiphol. Maandag opent de luchthaven zijn nieuwe tijdelijke vertrekhal, als verlengstuk van terminal 1. Net op tijd voor de vakantiedrukte.

De nieuwe, tijdelijke vertrekhal (midden) van Schiphol die maandag open gaat.Beeld anp

In een recordtijd is de nieuwe, 4400 vierkante meter grote vertrekhal direct onder de verkeerstorens van de luchthaven neergezet. Hij moet de komende drie zomers de druk in Vertrekhal 1 verlichten.

De noodhal, die de luchthaven ruim 34,5 miljoen euro kost, moet voorkomen dat een passagiersinfarct ontstaat in de bestaande terminals. Die zijn vooral tijdens vakantiedrukte gevaarlijk vol.

Hal 0, die op de gele wegwijsborden aanduiding 1A heeft gekregen, zal worden gebruikt door passagiers die paspoortloos binnen Europa vliegen. Dat wordt elke keer weer een verrassing; pas bij aankomst op de luchthaven wordt de passagier verteld waar hij heen moet.

Vooral Europagangers bij KLM, Cityhopper, Lufthansa, Swiss, Austrian en LOT lopen gerede kans in de tijdelijke hal te belanden. Maar volgens Schiphol zal het ook wel eens voorkomen dat andere maatschappijen de balies van 1A zullen gebruiken.

De nieuwe hal wordt gebruikt als het te druk wordt in de bestaande Terminal 1. Dan wijken steeds meer vluchten uit naar de nieuwe hal. Die heeft dan ook geen eigen ingang aan de straatkant.

Een 100 meter lange loopgang, die pal langs het bemanningscentrum van KLM en de oude verkeerstoren is aangelegd, verbindt hem met de bestaande Terminal 1.

Twee miljoen passagiers
Hal 1A krijgt 22 incheckbalies, twaalf incheckcomputers en zes rijen voor de veiligheidscontrole. Die leiden direct naar een punt halverwege de B- en C-pier, maar ook de verderop gelegen D-pier is vanuit de nieuwe hal nog bereikbaar.

De hal is berekend op twee miljoen passagiers per jaar. Vorig jaar reisden circa tien miljoen passagiers via Schiphol naar landen in het Schengengebied.

Winkeltjes en koffiebars ontbreken in de dependance - op een enkele versnaperingautomaat na. Omdat de meeste 1A-reizigers ook niet langs het winkelcentrum in Lounge 1 'achter de douane' komen, overweegt Schiphol extra winkels en bars in de B- en C-pier te openen.

Balierij in de nieuwe halBeeld Schiphol

De hal is het gevolg van de misrekening van Schiphol vorig jaar over de groei van het aantal reizigers binnen Europa. De luchthaven rekende op een groei van 6 procent.

Maar door de aantrekkende economie, de lage brandstofprijs waardoor vliegen relatief goedkoop is en de door aanslagen beïnvloede keuze van reizigers voor bestemmingen dicht bij huis, werd dat vorig jaar een plus van 17 procent.

Terminal 1 raakte daardoor afgelopen zomer op topdagen gevaarlijk vol, met rijen wachtende passagiers tot buiten de deuren. Zeker na de aanslagen in Brussel was dat geen prettige gedachte.

Slopende verbouwing
In de tijd dat 1A overeind staat, pakt Schiphol dan opnieuw de oude stationshal aan, nog geen drie jaar na een slopende verbouwing waarbij de veiligheidscontrole op de schop ging.

Had de luchthaven er toen voor gekozen deze, net als in de naastgelegen vertrekhal 2, naar een nieuwe tussenverdieping te plaatsen, dan waren alle extra maatregelen nu niet nodig geweest. De komende drie jaar gebeurt dat alsnog: de veiligheidsverdieping uit hal 2 wordt doorgetrokken naar hal 1.

Hal 1A moet na de zomerdrukte van 2019 weer verdwijnen voor de bouw van een permanente nieuwe A-terminal, die in 2023 opent. De verderop gelegen A-pier die daarbij hoort, wordt al eind 2019 geopend. Met die uitbreidingen is een bedrag van 1,2 miljard euro gemoeid.

Zowel het bouwwerk als de inrichting van de tijdelijke hal is herbruikbaar; het meubilair wordt later elders op Schiphol ingezet.

De KLM vindt de noodhal van Schiphol niet genoeg om de drukte op te vangen, aldus het luchtvaartbedrijf in een brandbrief.

Lees ook: Topman Schiphol: 'De groei heeft ons ook verrast'

Op de gele wegwijsborden wordt de tijdelijke hal aangeduid als '1A'Beeld Schiphol
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden