Schiphol: Noord/Zuidlijn kan worden doorgetrokken

Plots zou de Noord/Zuidlijn toch naar Schiphol kunnen rijden. Er is een akkoord met de gemeente Amsterdam over de ov-problemen op de luchthaven.

Beeld anp

"Het is niet meer de vraag óf de metrolijn moet worden doorgetrokken, maar wanneer," aldus Schipholtopman Dick Benschop maandagavond in de periferie van de nieuwjaarsbijeenkomst van de luchthaven.

"We kijken samen met Amsterdam, de Vervoerregio, NS en Prorail naar de uitbreiding van ons NS-station, naar meer ruimte voor hogesnelheidstreinen en de mogelijkheden voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Daar is de afgelopen maanden onderling overeenstemming over gekomen. De eerste voorstellen liggen nu in Den Haag."

De gemeente bevestigt de plannen. "Het klopt dat Amsterdam met een aantal partijen in gesprek is over de verbetering van de verbinding met Schiphol, inclusief het verkennen van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn," aldus wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma.

Dilemma
Bronnen bij Prorail, NS en de regiogemeenten zijn minder voorzichtig. Zij bevestigen de betrokkenheid van de PvdA-politica, die in het vorige kabinet als staatssecretaris van Luchtvaart verantwoordelijk was voor Schiphol.

"In het gesprek over het doortrekken van de metrolijn is Amsterdam al aan boord," aldus een bron.

In het vorig jaar gesloten coalitieakkoord van Amsterdam is de verbinding met Schiphol opgenomen: 'Met de regio voeren we gesprekken over het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, zowel naar het noorden als naar het zuiden.'

Met zijn aankondiging stelt Benschop - ooit staatssecretaris voor de PvdA - het Amsterdamse stadhuis voor een dilemma. Coalitiepartijen GroenLinks en SP zijn sceptisch en besteden de benodigde drie miljard euro misschien wel liever aan andere projecten.

Hogesnelheidstreinen
De stap om alle ov-plannen voor Schiphol, inclusief het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, in samenwerking met Amsterdam voor te leggen aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, is dan ook slim. Als zij haar zegen geeft en een financiële bijdrage toezegt, wordt het voor de gemeenteraad lastiger nee te zeggen tegen zo'n voorstel.

Met het doortrekken van de metrolijn langs de snelwegen A10 en A4 zal een groot deel van de lokale treinreizigers straks de metro nemen. Het gaat daarbij vooral om Amsterdamse werknemers van Schipholbedrijven en luchtvaartreizigers uit de hoofdstad.

Door vervolgens het aantal stoptreinen te verminderen, komt ruimte vrij voor internationale hogesnelheidstreinen op het ondergrondse NS-station van de luchthaven. De treintunnels kunnen niet worden uitgebreid, doordat Schiphol er in het verleden overheen heeft gebouwd.

Schiphol wil graag - in lijn met het kabinets­beleid - vluchten naar bestemmingen binnen 800 kilometer aanvullen met snel treinverkeer. Maar daarvoor is op het overvolle station geen ruimte. Benschop: "De hogesnelheidstrein naar Londen stopt hier niet eens, naar Duitsland ook niet."

"We moeten een slag maken in onze internationale treinverbindingen. Dat lukt alleen door de metrolijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp. Pas dan kunnen we de treintunnels beter benutten voor ons internationale bestemmingennetwerk."

'Handje ophouden'
Over een termijn of de wijze van financiering kan Benschop nog niets zeggen. "We zijn wel bereid te kijken hoe wij een bijdrage kunnen leveren. We willen niet alleen ons handje ophouden, maar ook iets meebrengen." Zo zou een overeenkomst gesloten kunnen worden over grondexploitatie van kantoorgebieden langs de lijn.

In het plan 'Toekomstbestendig Mobiliteitssysteem Amsterdam-Schiphol' wordt gesproken over een termijn van tien jaar. Om die periode te overbruggen, zou NS vanaf 2023 tussen Amsterdam en Schiphol tijdelijk 'spoorboek­loze' stoptreinen inzetten, de zogenoemde Airportsprinter.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.