Schiphol moet groeien, vindt KLM

De groeiplannen en het verdere herstel van KLM komen in gevaar nu Schiphol niet verder kan groeien. Volgens topman Pieter Elbers moet zo snel mogelijk worden gesproken over nieuwe groeiafspraken, die voor 2020 moeten ingaan.

'Geen goede zaak voor het herstel van KLM en voor de omgeving.' Beeld anp
'Geen goede zaak voor het herstel van KLM en voor de omgeving.'Beeld anp

Schipholtopman Jos Nijhuis is niet van plan de tien jaar geleden op het dieptepunt van de crisis gemaakte afspraken over het maximale aantal starts en landingen open te breken, zei hij vrijdag in Het Parool.
Dat leidt ertoe dat tot eind 2020 op Schiphol geen groei van het vliegverkeer mogelijk is, terwijl de geluids- en milieuhinder de afgelopen jaren veel sterker is gedaald dan destijds is afgesproken.

"Ik zou het hoogst onverstandig vinden om tot 2021 de huidige situatie vol te houden," zegt Elbers desgevraagd. "De grenzen liggen vast in de huidige afspraken, die uit 2008 stammen. De situatie is aanzienlijk veranderd. Het kan niet zo zijn dat wij bijna vier jaar niet zouden kunnen groeien. Dat zou geen goede zaak zijn voor het herstel van KLM en geen goede zaak voor de omgeving. Schiphol moet ons ruimte blijven geven."

Harde keuzes
Elbers pleit voor harde keuzes. "Van selectiviteit is tot nu niets terechtgekomen." Daardoor zijn volgens de KLM-topman allerlei prijsvliegers en staatsgesubsidieerde Golfmaatschappijen op de luchthaven neergestreken om naar bestemmingen te vliegen die al door twee of drie anderen vanuit Amsterdam worden bediend.

"Schiphol heeft zelfs extra vluchten aangetrokken door nieuwe maatschappijen en nieuwe vluchten financieel te belonen, ook als die niets toevoegden aan de concurrentiepositie."

Volgens Schipholtopman Nijhuis kunnen nieuwkomers niet worden geweerd vanwege Europese regels en zouden ook KLM en haar partners hebben geprofiteerd van financiële beloningen. "Het enige dat ik KLM op dat vlak kan bieden, is sympathie, maar we zijn gebonden aan afspraken en regels."

KLM is al twee jaar bezig met een groeispurt, waarbij vooral binnen Europa versneld nieuwe bestemmingen worden toegevoegd en frequenties worden verhoogd. "Daarmee gaan we ook door," zegt Elbers. "We hebben de smaak wel te pakken."

Dat heeft geleid tot krachtig herstel bij de maatschappij. "Door onze bezuinigingen, het terugdringen van onze schuld en de inkomsten uit die nieuwe activiteiten spelen we weer geld vrij om te investeren in verdere groei, maar die moet op onze thuisbasis wel mogelijk zijn."

Lasten en lusten
"We moeten nu zo snel mogelijk een goed gesprek aangaan over hoe we de maatschappelijke lasten van het vliegverkeer, zoals geluidshinder of milieubelasting, en de lusten in de vorm van werkgelegenheid en economische groei onmiddellijk weer met elkaar in balans kunnen brengen."

Volgens Schipholtopman Jos Nijhuis kunnen nieuwkomers niet worden geweerd vanwege Europese regels. Beeld anp
Volgens Schipholtopman Jos Nijhuis kunnen nieuwkomers niet worden geweerd vanwege Europese regels.Beeld anp

"Ik ben de laatste om te ontkennen dat dit complex is, maar dat is reden temeer om nu om de tafel te gaan zitten en zo snel mogelijk verdere groei mogelijk te maken."

Ook de organisatie van luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, Barin, wil dat de groeiafspraken rond de luchthaven worden opengebroken.
Terwijl in 2008 was afgesproken dat de geluidshinder in 2020 5 procent lager zou moeten liggen, is de daling van het aantal gehinderden door geluidsisolatie, andere routes en stillere vliegtuigen nu al 20 tot 34 procent, afhankelijk van de rekenwijze.

Volgens Barin moet die 'geluidsruimte' nu direct worden gebruikt voor verdere groei van het aantal vluchten met de nieuwste en relatief stillere vliegtuigtypes, zoals de Dreamliner van Boeing en de A350 van Airbus.

Lees ook: Topman Schiphol: 'De groei heeft ons ook verrast' [+]

KLM-topman Pieter Elbers: 'We hebben de smaak wel te pakken.' Beeld anp
KLM-topman Pieter Elbers: 'We hebben de smaak wel te pakken.'Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden