'Schiphol moet aan de Noord/Zuidlijn liggen'

Doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol brengt de financiering van de hele metrolijn meer in balans en verbetert ook nog eens de bereikbaarheid, zegt Jos Nijhuis in een opiniestuk.

Met een aansluiting op de metro van Amsterdam ontstaat meer ruimte voor sneltreinen en hogesnelheidstreinen op het spoortraject en kan beter worden ingespeeld op groei van het vliegveld.Beeld Amaury Miller

Schiphol wil de beste luchthaven van Europa zijn. Amsterdam heeft de ambitie om tot de top vijf van economische regio's in Europa te horen. Om dat te bereiken is een hoogwaardige, comfortabele ov-verbinding tussen Schiphol en meerdere bestemmin-gen in stadsmetropool Amsterdam onmisbaar.

Schiphol ligt vlak bij Amsterdam. Nergens ligt een luchthaven zo dicht bij de zakelijke en toeristische bestemmingen in de stad, althans geen luchthaven met zo'n groot netwerk van verbindingen als Schiphol. In Parijs, Londen en Madrid liggen de luchthavens veel verder buiten de stad.
De samenhang tussen luchthaven en Amsterdam is groot, zowel ruimtelijk als economisch. Van het inkomende zakelijke bestemmingsverkeer heeft meer dan twee derde de Amsterdamse regio als bestemming en van het inkomende toerisme meer dan negentig procent.

Extra reistijd
Ondanks de nabijheid is Amsterdam vanaf de luchthaven niet goed genoeg te bereiken. Vanaf Schiphol kun je met de trein naar het Centraal Station en station Zuid. Andere belangrijke economische en toeristische bestemmingen binnen de Ring zijn slechts met een overstap (en bijbehorende extra reistijd) te bereiken.

Met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn ontstaan nieuwe kansen voor economische ontwikkeling rond alle haltes van de lijn, ook in Amsterdam-Noord. De lijn wordt zo de ruggengraat voor de corridor Schiphol-Zuidas-Centrum-Noord.

Trek de Noord/Zuidlijn door naar Schiphol en er ontstaat een eenduidige, directe verbinding naar meerdere bestemmingen in Amsterdam: de historische binnenstad, de musea, de RAI, de Zuidas, de Riekerpolder en Schiphol met zijn kantorengebieden en bedrijfsterreinen. Daar hebben zakelijke en toeristische reizigers veel voordeel van. De kwaliteit van Amsterdam als vestigingsplaats voor internationale bedrijven en toeristische bestemming krijgt een enorme impuls.

Betrouwbaarheid
De meeste kritische kanttekening-en bij dit voorstel betreffen het vermeende kleine aantal reizigers in de metro. Ik vermoed dat daarbij geen rekening is gehouden met de groei van de luchthaven, de groeimogelijkheden rond de metrohaltes of de ontlasting van (het toekomstige knelpunt) de Schipholspoortunnel.

De metro kan de functie van de Sprinters in de tunnel overnemen, zodat schaarse spoorcapaciteit vrijkomt voor intercity's en hogesnelheidstreinen.
In de businesscase voor de doortrekking dient rekening gehouden te worden met een grotere betrouwbaarheid van het ov-netwerk en kleinere investeringen in station Amsterdam-Zuid.

De doortrekking kan bijna helemaal bovengronds gebeuren, over een tracé ten noorden van de A10, via de Riekerpolder en Badhoevedorp; alleen de Buitenveldertbaan zal ondergronds gepasseerd moeten worden. Relatief goedkope kilometers die je toevoegt aan de dure ondergrondse kilometers. Het hele project Noord/Zuidlijn komt daarmee financieel meer in balans.

Groei
De verbinding tussen Amsterdam en Schiphol moet en kan beter. Mainport Schiphol en stadsmetropool Amsterdam zitten te wachten op een extra directe ov-verbinding. Een comfortabele verbinding toegespitst op de hedendaagse eisen van zakelijke reizigers en toeristen. Een verbinding die de afhankelijkheid van de huidige spoorverbinding verkleint.

Schiphol en Amsterdam groeien en daar moeten we op anticiperen. Daarom moeten we met alle betrokken partijen in gesprek over hoe we die verbinding kunnen realiseren. Natuurlijk, de uiteindelijke beslissing is aan de politiek. Maar Schiphols insteek is helder: we moeten het gewoon doen!


Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden