Schiphol moet 2000 'winterslots' toch naar de zomer schuiven

Er kan deze zomer toch wat vaker worden gevlogen vanaf Schiphol.

Vakantievliegers Corendon en TUI en budgetmaatschappij Easyjet krijgen hun zin op Schiphol Beeld anp

De luchthaven moet ruim tweeduizend start- en landingsrechten toch doorschuiven naar de zomer. Schiphol raakt bovendien de regie op de toewijzing van zulke 'slots' kwijt.

De luchthaven mag van de kortgedingrechter niet zelf besluiten om ongebruikte slots te laten vervallen.

Dat is goed nieuws voor vakantiegangers, want juist TUI en Corendon waren in de race voor duizend overgebleven vluchten, samen met Easyjet. De maatregel van Schiphol trof volgens hen 190.0000 reizigers.

Schiphol wilde, in tegenstelling tot vorig jaar, ongebruikte slots uit de winterperiode niet doorschuiven naar de drukke zomer. Volgens de luchthaven zouden daardoor opnieuw drukteproblemen in de terminals kunnen ontstaan.

Desondanks schoof Schiphol wel al 835 ongebruikte nachtslots van de winter naar de zomer.

Drukte-infarct
Het vliegveld dacht dat besluit op eigen houtje te kunnen nemen omdat in het overleg met luchtvaartmaatschappijen en verkeersleiding geen overeenstemming kon worden bereikt over de overheveling.

Vooral KLM had vorig jaar grote moeite met het doorschuiven van negenduizend winterslots naar de zomer, die volgens de huismaatschappij mede aanleiding waren voor het drukte-infarct in de vorige voorjaarsvakantie.

Maar volgens TUI, Corendon en Easyjet kan door het schrappen van de slots nooit de afgesproken grens van 500.000 vluchten per jaar worden bereikt. Bovendien gaat Schiphol volgens hen op de stoel zitten van maatschappijen en slotcoördinator terwijl dat niet is toegestaan.

Geen bewijs
De drie hebben nu via de kortgedingrechter in Haarlem hun gelijk gehaald. Volgens de rechter kan Schiphol niet aantonen dat het uitvoeren van tweeduizend vluchten meer tot extra drukte in de terminals leidt.

De vliegrechten moeten immers nog aan maatschappijen (en bestemmingen) worden toegewezen door de onafhankelijke slotcoördinator. Daardoor is helemaal niet duidelijk wanneer ze zullen plaatsvinden.

Bovendien is het waarschijnlijk dat de extra vluchten juist niet in drukste periodes zullen vallen - dan zit Schiphol immers al helemaal vol.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Luchtvaart gaat nu de regels zo aanpassen, dat Schiphol geen rol meer kan spelen bij het bepalen van de hoeveelheid slots.

Onafhankelijke toewijzing
"Om aan de onduidelijke situatie rond de vaststelling van de capaciteitsdeclaratie een eind te maken," schrijft ze aan de Kamer, "werk ik aan een aanpassing van het Besluit slotallocatie." Waarschijnlijk komt de toewijzing ook in handen van de onafhankelijke slotcoördinator.

De duizend vluchten worden vrijdag vrijgegeven en zo snel mogelijk toegewezen aan luchtvaartmaatschappijen. Schiphol beraadt zich nog op vervolgstappen, maar die zullen daarvoor geen gevolgen hebben.

Lees ook: 'Vakantiegangers dupe van schaarse vliegslots op Schiphol'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.