Update

Schiphol met nieuwe pier en terminal naar 80 miljoen passagiers

Schiphol kan verder groeien richting tachtig miljoen passagiers. De aandeelhouders van het vliegveld, waaronder de gemeente Amsterdam, hebben de bouw van een nieuwe terminal en pier goedgekeurd.

Schiphol gaat de komende jaren fors op de schop. Met een nieuwe terminal en een nieuwe pier kan de luchthaven in 2023 zestien miljoen passagiers méér verwerken.Beeld anp

De nieuwbouw, onder de rook van de verkeerstoren van de luchthaven, kan jaarlijks zestien miljoen reizigers herbergen. Schiphol verwerkte het afgelopen jaar al 58,5 miljoen reizigers. De A-terminal kan later worden uitgebreid met nog twee pieren, zodat meer passagiers kunnen worden verwerkt.

De nieuwbouw is volgens de luchthaven broodnodig omdat de bestaande acht pieren nu boordevol zitten, waardoor vertragingen ontstaan en de capaciteit in gevaar komt. Ook in de drie terminals neemt de drukte steeds verder toe.

"We investeren om onze infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid te verbeteren en te vergroten," zegt Schipholtopman Jos Nijhuis. "Deze forse investering vormt tegelijk het fundament voor verdere capaciteitsgroei." De luchthaven wil niet bevestigen dat met de uitbreiding 1,2 miljard euro is gemoeid.

Het A-gebied op Schiphol. Links de bestaande verkeerstoren van de luchthaven. Daarachter, in oranje, de nieuwe A-terminal en rechts de geplande A-pier.Beeld illustratie: Schiphol


Op de schop

Voor de nieuwbouw moet Schiphol flink op de schop. Wegen moeten worden verlegd, parkeergarages afgebroken. Bovendien moet een aantal gebouwen, waaronder een vrachtgebouw dat in gebruik is bij KLM Cargo verdwijnen. KLM lag daarbij jaren dwars maar is nu overeen gekomen de vrachtcapaciteit tijdelijk elders naar Schiphol te verhuizen.

"De nieuwe A-pier wordt in fasen gebouwd," zegt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. "In de eerste bouwfase wordt Vrachtgebouw 1 een derde verkleind. De afhandeling van luchtpost verhuist naar het resterende deel van het gebouw."

"Als de A-pier uiteindelijk geheel in gebruik genomen wordt, zal vrachtgebouw 1 helemaal worden weggehaald. Dan worden de activiteiten elders op de luchthaven ondergebracht."

KLM is tevreden over de uitbreiding. "De luchthaven krijgt aan het eind van dit decennium de broodnodige extra gates. In het kader van de verdere ontwikkeling van het netwerk en de concurrentiepositie van mainport Schiphol is het van belang dat de ontwikkeling van de nieuwe A-pier nu met voortvarendheid wordt opgepakt."

Schiphol had het bouwwerk al over twee jaar in gebruik willen nemen, maar heeft de opening nu in 2019 gepland. De bijbehorende terminal zal in 2023 klaar zijn.

Eén terminal
De nieuwe terminal wordt direct verbonden met de oudste vertrekhal van de luchthaven, zodat het door Schiphol in de jaren zestig bedachte 'één terminalconcept' overeind blijft. Op die manier blijven ook relatief snelle overstappen mogelijk van Europese op intercontinentale vluchten.

Ook krijgt de 'A-terminal' directe trappen naar het ondergrondse treinstation van de luchthaven. Los van deze investering werkt Schiphol ook aan plannen om het NS-station, winkelcentrum Schiphol Plaza en het busstation rigoureus te verbouwen.

Aan de nieuwe A-pier kunnen tegelijkertijd maximaal elf vliegtuigen worden afgehandeld, zowel kleine toestellen voor regionaal verkeer als grote vliegtuigen voor intercontientale vluchten.

Drukte
Verdere groei van Schiphol kan ook leiden tot meer bezoekers in Amsterdam. Globaal 40 procent van de passagiers op de luchthaven heeft Nederland als eindbestemming. Het gemeentebestuur probeert de drukte in de stad juist met allerlei maatregelen in te tomen.

Amsterdam heeft volgens een woordvoerder van wethouder Ollongren (luchthaven) met de uitbreiding ingestemd omdat deze past binnen de afspraken die luchtvaart, overheid en omwonenden bij het Aldersoverleg hebben gemaakt.

"Wij hebben afgesproken dat Schiphol binnen grenzen verder kan groeien. Het college benadrukt hiermee ook dat groei van de luchthaven mogelijk moet blijven."

De vermeende drukte in de stad is volgens hem maar deels aan Schiphol te wijten. "Wereldwijd groeit het toerisme, een ontwikkeling waar we niks aan gaan doen. Slechts een deel van de bezoekers van Amsterdam komt maar via Schiphol."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden