Plus Analyse

Schiphol is helemaal niet gebaat bij ongeremde groei

De nieuwe ceo van Schiphol streeft naar een com­promis. Het is teleurstellend dat de tegenstanders van groei die handschoen niet oppakken, schrijft Paroolverslaggever Herman Stil.

Schiphol Beeld ANP

Dick Benschop, de nieuwe Schiphol­topman, wil toekomstige groei van de luchthaven matigen en afspraken maken met maatschappijen om voorzichtiger bestemmingen en verbindingen toe te voegen. Het is een belofte die het best kan worden gezien als een handreiking.

Maar de belofte wordt ook gedaan uit eigenbelang. Schiphol is namelijk helemaal niet gebaat bij ongeremde groei, net zomin als KLM, de maatschappij die met dochters en partners goed is voor ongeveer 70 procent van de vluchten op het vliegveld.

De ruimte om te groeien die na 2020 ontstaat door afspraken die alle betrokkenen al in 2008 hebben gemaakt, kan onmogelijk door de KLM-groep worden ingevuld.

Netwerk
Die misschien wel 40.000 'slots' zullen vooral naar KLM-concurrenten gaan - prijsbrekers Easy­jet, Ryan­air en Norwegian, rivalen uit het Midden Oosten (onder andere Emirates), en spelers uit Azië en de VS. Zij zullen veelal bestemmingen toevoegen die al vanaf Schiphol worden bediend.

Dat kan tot een lagere ticketprijs leiden, maar de luchthaven en de Nederlandse economie worden er niet mee versterkt.

Ze verzwakken daarentegen wel het netwerk van KLM, dat haar 163 Europese en internationale verbindingen alleen overeind kan houden door overstappers uit te wisselen.

Rendementsarme of zelfs verlieslijdende Europese vluchten kunnen nu worden gecompenseerd met winstgevende internationale verbindingen, en omgekeerd.

Meer concurrentie betekent een aanval op dat ragfijne netwerk. Van de 77 intercontinentale bestemmingen die KLM vanaf Schiphol bedient, zijn er maar vier of vijf rendabel zonder transferpassagiers.

Vanwege het belang van KLM voor Schiphol kan ongehinderde groei
zo gemakkelijk ten koste gaan van de concurrentiepositie van de luchthaven, die met 305 passagiersbestemmingen de nummer twee van Europa is, na Frankfurt.

Benschop brengt met zijn oproep tot matiging bovendien de omgeving, de politiek en de (lokale) overheden weer in het spel.

Hij ziet ook dat zowel bij rabiate tegenstanders van groei - de actiegroepen die per ­saldo maar enkele procenten van de omwonenden vertegenwoordigen - als de voorstanders van ongeremde toename (sommige luchtvaartmaatschappijen) weinig meer te halen valt.

Compromis
Dus richt hij zich op 'het rationele midden' - dixit Benschop - onder meer door achter de rug van die Omgevingsraad om met een gemeente als Aalsmeer te praten.

Benschop streeft naar een com­promis, in de geest van het Alders­akkoord waarin groei na 2020 werd afgesproken. Het is dan ook teleurstellend dat de deelnemers van toen - waaronder dezelfde actiegroepen die nu een groeistop prediken - die handschoen niet oppakken.

Daardoor zal 'de andere kant' net zo rigide de hakken in het zand zetten, zoals een deel van de luchtvaartmaatschappijen lijkt te doen.

Zo'n patstelling zal leiden tot een lange strijd, een politieke aanwijzing en de kans dat er op 1 oktober 2020 in één klap 40.000 vluchten op Schiphol vrijkomen die zonder onderscheid moeten worden toegewezen aan iedereen die ze wil hebben.

En dan zijn Schiphol, luchtvaart en omwonenden allemaal slechter af.

Lees terug: Groei van Schiphol is niet langer heilig

Dick Benschop

De nieuwe topman beseft dat ongeremde groei vooral slecht is voor Schiphol.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden