Schiphol is er alleen voor de lange reizen

Schiphol zal zich moeten ontwikkelen tot een rail-luchthaven, die passagiers over een afstand tot achthonderd kilometer per hogesnelheidstrein vervoert. Foto ANP

AMSTERDAM - Schiphol moet zich toeleggen op de lange intercontinentale vluchten. Anders loopt de luchthaven onherroepelijk tegen milieugrenzen op.

Dat betoogt stichting Natuur en Milieu op basis van doorrekeningen van onderzoeksbureau CE Delft. Daaruit volgt dat de voorziene groei van de luchtvaart niet zal passen binnen de internationaal overeengekomen milieudoelen voor 2050.

Zelfs als alle denkbare extra groene innovaties worden doorgevoerd, groeit de luchtvaart te veel. De luchtvaart dreigt al rond 2030 het merendeel van de broeikasgassen die binnen het Europese emissiehandelssysteem mogen worden uitgestoten, voor zijn rekening te nemen.

Dit systeem van emissiehandel, dat een prijs gaat toekennen aan CO2-uitstoot, zal vliegen vanaf Schiphol zo duur maken dat de internationale bereikbaarheid van Nederland in gevaar komt.

Schiphol zal zich daarom moeten ontwikkelen tot een rail-luchthaven, die passagiers over een afstand tot achthonderd kilometer per hogesnelheidstrein vervoert.

Met het eigen onderzoek hoopt Natuur en Milieu de Tweede Kamer te beïnvloeden, die zich binnenkort buigt over de luchtvaartnota van minister Camiel Eurlings van Verkeer over de toekomst van de luchtvaart tot 2040.

Directeur Jos Nijhuis van Schiphol is blij met het rapport van Natuur en Milieu en noemde vandaag duurzaamheid een kernonderdeel van de strategie van Schiphol. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden