'Schiphol botst met Nederlandse maatschappijen over groei'

In de luchtvaartsector is onenigheid ontstaan over de naleving van afspraken uit het zogeheten Aldersakkoord. Daarin gaat het met name over de groei van Schiphol, die nu door het conflict op het spel zou staan.

Redactie
Een KLM en Emirates-toestel op Schiphol Beeld anp
Een KLM en Emirates-toestel op SchipholBeeld anp

Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag. Volgens de sector faciliteert Schiphol luchtvaartmaatschappijen die geen wezenlijke bijdrage leveren aan de positie van de luchthaven in de wereld, zoals Emirates uit Dubai en het Spaanse Vueling. Terwijl in het Aldersakkoord is vastgelegd dat de mainportfunctie van Schiphol de hoogste prioriteit heeft, want die zorgt voor 120.000 banen op luchthaven en in de regio. Vakantieverkeer is als laatste aan de beurt, na overig zakelijk verkeer en vracht.

Daarnaast speelt ook nog de discussie rond het groeiscenario van Schiphol een rol. In het najaar wil de luchthaven met het uitgestelde masterplan komen voor de groei naar 510.000 vliegbewegingen in 2020. Maar de KLM heeft geen belang bij uitbreiding waar vooral concurrenten van profiteren. De KLM vreest volgens de krant miljardeninvesteringen voor de uitbreiding, die deels door hen betaald moeten worden.

Volgens het FD hebben Schiphol, KLM en het ministerie van Economische Zaken maandag met elkaar overlegd over de kwestie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden