Schijnwerpers moeten schrijftalent roem brengen

Manuscripting: Holland's next topwriter, de schrijfwedstrijd die vanavond haar finale in de Stadsschouwburg heeft, doet het anders: 'Wij bieden géén roem, slechts een netwerk.'

Leonie Veerman
De Jonge Schrijversavond in 2011 Beeld anp
De Jonge Schrijversavond in 2011Beeld anp

De Jonge Schrijversavond is inmiddels een begrip in literair Amsterdam en omstreken: een jaarlijkse literaire theatershow die een podium biedt aan jonge schrijvers. Dit jaar is op dat podium voor het eerst ook plaats voor ongepubliceerde schrijvers. De nieuwe schrijfwedstrijd Manuscripting: Holland's next topwriter biedt aanstormend schrijftalent een kans om zichzelf te presenteren aan de wereld, en dan vooral 'het literaire wereldje'.

Knipoog
De naam van deze nieuwe schrijfwedstrijd zal bij veel mensen associaties oproepen met het enorme aanbod van talentenshows op televisie zoals The X-factor, Hollands next topmodel, The voice of Holland, So you think you can dance en Masterchef. Maurice Seleky, één van de organisatoren van de wedstrijd, is zich ervan bewust dat dit weerstand kan oproepen bij het publiek. 'Maar het is natuurlijk met een knipoog bedoeld.'

Finale
Manuscripting is een gezamenlijk initiatief van de SSBA Salon, Lebowski Publishers en de Jonge Schrijversavond. Deelnemers konden hun manuscripten pitchen, die door een jury, bestaande uit verschillende redacteuren en een literair agent, zijn beoordeeld. Uit ruim dertig inzendingen zijn drie finalisten geselecteerd voor de grote finale vrijdagavond tijdens de Jonge Schrijversavond in de Stadsschouwburg.

Concept
Essayist en criticus Cyrille Offermans betreurt het dat het concept van de talentenshows nu ook de literaire wereld heeft bereikt: 'Het idee van die next topwriter lijkt me tamelijk bespottelijk. Helemaal bespottelijk is de gedachte dat je die topwriter via een talentenshow zou kunnen aanwijzen.' Het schrijven van een boek is volgens Offermans een bezigheid die veel discipline vergt en iets dat per definitie in eenzaamheid gebeurt. 'Schrijven doe je niet in de schijnwerpers.'

Netwerk
Maar het zijn juist die schijnwerpers die Seleky met Manuscripting zo graag opzoekt. 'Het is natuurlijk makkelijk om zo'n talentenjacht af te serveren als een commerciële stunt, maar als je tegenwoordig wilt dat je boeken verkocht worden, zul je jezelf als auteur echt in de markt moeten zetten.'

Seleky snapt niet dat mensen daar zo neerbuigend over kunnen doen: 'De Vijftigers zaten toch ook altijd in het Amstel Hotel om zichzelf te etaleren! Ik ben ervan overtuigd dat een Gerard Reve of Harry Mulisch tegenwoordig ook actief gebruik zouden maken van Twitter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden