Scheepsreparatiewerf wil verhuizen naar ADM-terrein

Scheepsreparatiewerf Damen Shipyards, nu nog aan de NDSM-werf in Noord, spreekt de intentie uit om te verhuizen naar het ADM-terrein in het Westelijk Havengebied.

Het ADM-terreinBeeld ANP

Dat kan meteen de uitweg zijn uit het juridische steekspel rond het ADM-terrein, waar alleen scheepsbouw toegestaan is.

Tijdens een hoorzitting in de gemeenteraad over het ADM-terrein kwam dinsdagavond het hoge woord eruit: Damen wil ook wel naar het ADM-terrein. Liever niet, benadrukt directeur Tjeerd Schulting. Damen wil zo lang mogelijk bij zijn historische droogdokken in Noord blijven, zegt hij. "Maar het ziet ernaar uit dat we dat niet lang kunnen volhouden."

De stad rukt op, zie alleen al de bouwplannen voor 70.000 woningen waar de gemeenteraad woensdag over spreekt.

Damen mag nog zo'n tien jaar blijven, maar in de wijde omtrek van de NDSM-werf zou de bouw van woningen er veel gemakkelijker op worden als er eerder duidelijkheid komt over het vertrek van de scheepsreparatiewerf met het harde geluid dat daar nou eenmaal bij hoort.

Spanning
Intussen zag Damen dat de spanning zich opbouwde rond het ADM-terrein, in Amsterdam de laatste uitwijkmogelijkheid. Deze week nog ontstonden twijfels of bergingsbedrijf Koole Maritiem zich daar mag vestigen. Op het al twintig jaar gekraakte terrein rust een kettingbeding dat hier alleen scheepsbouw en scheepsherstel toestaat, waarschuwde hoogleraar Privaatrecht Rieme-Jan Tjittes.

Op die voorwaarde is het in 1970 goedkoop van de hand gedaan door de gemeente, om de noodlijdende scheepsbouw te redden. De gemeenteraad moet beoordelen of de huur door Koole door de beugel kan.

"Dat zou zomaar de verkeerde kant op kunnen vallen," oordeelde Schulting. Vandaar dat hij in de hoorzitting de intentie uitsprak om zich naast Koole te vestigen, geruchten die al langer gingen. "Misschien hadden we eerder uit de kast moeten komen," zei hij.

Asbest
Met scheepscoatingbedrijf Braspenning, dat ook bij de NDSM-werf zit en eveneens naar het ADM-terrein wil, komen drie maritieme dienstverleners bij elkaar. Schulting: "Kooles recycling en sanering is nu al vaak onderdeel van onze werkzaamheden. Als we asbest tegenkomen komt Koole bij ons op de werf, zoals Braspenning bij ons aan het schilderen is. Dat willen we ook: een one-stop-shop voor onze klanten."

Vanuit de gemeenteraad werd opgetogen gereageerd. Met Damen is er geen twijfel mogelijk: dat valt onder het kettingbeding. Ook het havenbedrijf is blij: "Terreinen met haveninfrastructuur en milieuruimte zijn schaars, zeker gezien de transformatie van de Coen- en Vlothaven."

Die havens, binnen de ring en op gehoorsafstand van Damen, komen voorbij 2040 in aanmerking voor woningbouw.

Emotionele oproep
Hoogleraar Tjittes merkte nog wel op dat álle bedrijven op het ADM-terrein moeten voldoen aan het kettingbeding. Koole doet dat niet, volgens hem. Koole zelf antwoordde met een emotionele oproep. Al sinds 2015 is het onderdeel van juridisch getouwtrek tussen eigenaar Chidda en de bewoners van het ADM-terrein. "We willen éindelijk groen licht."

Als asbestsaneerder in Vijfhuizen heeft het de afgelopen zeven jaar de ommezwaai gemaakt naar het ontmantelen van schepen, onder meer door de overname van het door de berging van de Russische kernonderzeeër Koersk vermaarde bedrijf Mammoet.

Koole wijst ook op de honderden in onbruik geraakte olieplatforms die op den duur uit de Noordzee gehaald moeten worden. Ook daarvoor is de het ADM-terrein geknipt, volgens directeur Jurgen Treffers. "Aan diep water met ruimte voor ons eigen materieel. Dat kunnen we niet in Vijfhuizen in de Ringvaart leggen."

Lees ook: VVD en CDA: 'Einde evenementen op gekraakt terrein'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden