Schade aswolk moeilijk te berekenen

Rookdampen hangen boven de vulkaan van de Eyjafjallajökull gletsjer. Foto AP

AMSTERDAM - De vraag hoe groot de schade is die de IJslandse aswolk veroorzaakt, is makkelijker gesteld dan beantwoord. ''De hamvraag is hoe je de schade berekent die individuen ondervinden doordat ze gestrand zijn. Een Canadese collega van me die hier op een congres was, moet deze week 140 studenten tentamens afnemen in Vancouver. Hoe bereken je de schade als dat niet doorgaat?''.

Vervoerseconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam staat met de mond vol tanden als het gaat om het maken van een schatting van de schade van de dagenlange sluiting van grote delen van het Europese luchtruim. ''De directe schade is enorm, voor luchtvaartmaatschappijen, maar ook voor bedrijven die bederfelijke waar zoals bloemen per vliegtuig vervoeren. Ik ben bang dat we pas achteraf kunnen vaststellen hoe groot de schade precies is'', zegt De Wit.

Luchtvaartmaatschappijen zoals KLM ramen de schade op 5 tot 10 miljoen euro per dag dat er niet gevlogen kan worden. Voor het overige bedrijfsleven is die schade een veelvoud, meent verladersorganisatie EVO. Woordvoerder Joost van Doesburg schatte de schade over de afgelopen drie dagen op minstens 90 miljoen euro. ''De eerste dag bedroeg de schade 50 miljoen. Zaterdag en zondag kwam daar nog eens 20 miljoen per dag bij.''

Volgens EVO zijn de bloemensector, de groente- en fruitsector, de farmaceutische industrie en de hightechindustrie het zwaarst getroffen door het wegvallen van het luchtvrachtverkeer. ''In de farmaceutische industrie hebben bedrijven soms iets acuut nodig, zoals medische isotopen voor bestraling. Die moeten binnen 24 uur gebruikt worden, anders zijn ze niet meer bruikbaar. Vrijdag konden we een pallet met isotopen niet op tijd in Italië afleveren. Dan heb je het al gauw over 300.000 euro schade.''

Als de sluiting van het luchtruim nog langer duurt, zal de schade veel verder oplopen, vreest EVO. ''Bedrijven komen dan niet alleen zonder een aantal vitale grondstoffen te zitten, maar er komen ook machines stil te staan door tekorten aan reserveonderdelen.''

De transportsector wordt minder geraakt door het stilvallen van de luchtvaart. ''Enerzijds verliezen we als transporteurs vracht, maar dat wordt gecompenseerd doordat verladers nu noodgedwongen meer voor de weg kiezen'', zegt een woordvoerster van brancheorganisatie TLN Nederland.

Een bedrijf als TNT Express, dat normaal gesproken per dag zo'n 40 vluchten maakt om pakketjes op de plaats van bestemming te krijgen, zegt dat de gevolgen beperkt zijn. ''De grote bulk van wat we vervoeren, gebeurt binnen Europa. We zetten nu tijdelijk veel meer vrachtwagens in'', zegt een woordvoerder. Tot ernstige vertraging bij de bezorging leidt dat nauwelijks. ''Alleen pakketjes die bestemd zijn voor ver weg, zoals Rusland, doen er een paar dagen langer over.''

De Europese transportministers houden vandaag een videoconferentie over de problemen in de luchtvaartsector. Daarbij zal ook gekeken worden naar mogelijkheden om getroffen bedrijven steun te verlenen. Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie zei gisteren dat voorkomen moet worden dat EU-landen ongecoördineerd steun gaan verlenen aan luchtvaartmaatschappijen. Dat zou tot oneerlijke concurrentie kunnen leiden tussen maatschappijen die wel en niet geholpen worden. (GPD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden