Scepsis over plan Damrak

De Bijenkorf stelde dat een klein deel van de bezoekers - automobilisten - zorgt voor de grootste omzetten. ''Wij moeten het hebben van die mevrouw uit Laren die met haar auto bij ons voor de deur wil komen.'' Foto ANP/Koen van Weel

AMSTERDAM - Het plan autoverkeer tussen de Dam naar het Centraal Station in de toekomst alleen op de trambaan toe te staan, leidt tot het nodige protest in de buurt.

Dit bleek gisteravond op de eerste inspraaksessie over de plannen van de gemeente met de zogenoemde Rode Loper, die geldt als het visitekaartje van de stad. De plannen moeten tussen 2011 en 2015 worden gerealiseerd.

Het samenvoegen van tram- en autoverkeer vergroot de ruimte voor de herinrichting van het Damrak boven de Noord/Zuidlijn. Vertegenwoordigers van De Bijenkorf hebben moeite met het plan, waarbij de afslag - een invoegstrook - naar De Bijenkorfparkeergarage zou worden opgeheven.

Aanwezige ambtenaren waren niet onder de indruk. Rob Pistor van het stadsdeel Centrum: ''In een belangenafweging van vervoersstromen, kiezen we voor het belang van de voetganger, boven dat van de auto. We hopen dat het verbeterde openbaar vervoer leidt tot minder auto's.''

De Bijenkorf stelde dat een klein deel van de bezoekers - automobilisten - zorgt voor de grootste omzetten. ''Wij moeten het hebben van die mevrouw uit Laren die met haar auto bij ons voor de deur wil komen.''

En loopt het verkeer door deze plannen met tram en auto op één baan niet vast, wilden bewoners weten. Het ontwerp is niet uit de lucht gegrepen, onderstreepte ambtenaar Dirk Iede Terpstra van de Dienst Ruimtelijke Ordening (DRO). ''We hebben computersimulaties gemaakt. Alle ontwikkelingen tot in 2015 zijn meegenomen, zoals ook de gevolgen van het rekeningrijden.''

Bewoners stoorden zich er aan dat aan de kant van het station alle bomen op het Damrak weggaan, en ook niet terugkomen. Ambtenaar Pistor wist echter niet van wijken: ''Dat kan hier niet meer, met al die kabels, buizen en tunnels in de grond.''

Straatmanager Nel de Jager vroeg zich af waarom er geen onderhoudsbudget is vastgesteld. ''Je moet zo'n loper ook mooi hóuden!''

Bewoner en coffeeshophouder Michael Veling vroeg om de terugkeer van de vroegere halte Oudebrugsteeg. Want, zegt hij, ''als de metro rijdt, kan de tram weer fijnmaziger vervoer doen.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden