Plus

Scan van gezicht versnelt controles

Schiphol gaat de wachtrijen in de vertrekhal te lijf met gezichtsherkenning. Over twee jaar lopen we in één keer door naar het vliegtuig. Dat is, na de aanslagen in Zaventem, ook een stuk veiliger.

Deze vorm van controleren is straks verleden tijd.Beeld anp

'De aanslagen op Zaventem gebeurden vóór de veiligheidscontroles, op het enige punt waar de toegang voor iedereen nog vrij is," zegt Albert van Veen van Schiphol. "De aanslagplegers hebben misbruik gemaakt van het feit dat daar veel mensen bij elkaar stonden."

De luchthaven zal rijen en groepen in de vertrekhal zo veel mogelijk voorkomen, door de paspoort- en instapkaartcontroles stapsgewijs te vervangen door gezichtsscanners. Passagiers kunnen uiteindelijk door simpelweg langs een camera te lopen de paspoortcontrole passeren en tot het vliegtuig worden toegelaten.

In juni zet de luchthaven op proef bij twee gates op de F-pier, veelgebruikt voor intercontinentale vluchten, gezichtsscanners van twee verschillende fabrikanten neer.

Eén complete route
Vanaf volgend jaar wil Schiphol het systeem, in samenwerking met KLM en de marechaussee, uitbreiden. "We streven ernaar om in 2018 ten minste één complete route, van ingang tot vliegtuig, in gebruik te hebben genomen. Zodat je straks ook via gezichtscontrole langs de paspoortcontrole en de veiligheidscheck kunt. Maar we pinnen ons niet vast op één moment."

Bij de proef moeten reizigers bij aankomst op Schiphol één keer hun paspoort scannen bij een kiosk. Die controleert met een camera of de opgeslagen foto-informatie overeenkomt met het gezicht. Vervolgens kan de reiziger door alle poortjes op de luchthaven tot in het vliegtuig lopen, simpelweg door zijn gezicht te laten zien.

"Uiteindelijk willen we dat die gezichtsinformatie thuis, via beveiligde apps, wordt ingelezen," zegt Van Veen. "Wie thuis al heeft ingecheckt en zonder bagage reist, kan dan meteen doorlopen."

Happy Flow
Gevoelige persoonsinformatie wordt daarbij niet gedeeld. "Er is geen databank met alle gegevens. Wij weten als luchthaven niet wie er reist. Net als nu bij het papieren paspoort, beheert de reiziger zelf zijn digitale identiteit."

Het systeem is de afgelopen twee jaar onder de noemer Happy Flow beproefd op Aruba. "Een overzichtelijke luchthaven die zowel een toegangspunt is tot de Europese Unie als een belangrijke luchthaven voor Amerikaanse passagiers," zegt Miquel Leitman van Vision Box, het bedrijf dat op Aruba de apparatuur levert en dat ook op Schiphol zal doen, naast concurrent Sita.

Oogbolscan
"Drie maanden geleden hebben we voor het eerst succesvol een rondreis gemaakt, waarbij via een mobiele app met gezichtsherkenning op Schiphol is ingecheckt en via Aruba is teruggereisd, zonder ook maar één keer een paspoort te laten zien."

Reizigers kunnen tegen betaling de paspoortcontrole op Schiphol al jaren mijden via het commerciële Privium, waarbij het paspoort is vervangen door een oogbolscan. Ook is vorig jaar een groot aantal paspoortscanners neergezet waar reizigers zelf hun grenspapieren laten controleren.

"Het is niet zo dat we één systeem willen opdringen," zegt Van Veen, die in 2014 van ING overstapte naar Schiphol. "We willen alle passagiers te vriend houden. Het blijft altijd mogelijk om op de traditionele manier te reizen, met een papieren paspoort."

Onderscheiden
Schiphol loopt, met luchthavens in Singapore en Hongkong, voorop bij zulke digitale toepassingen. Zo is het hele vliegveld begin dit jaar voorzien van wifibakens. Via apps van Schiphol of KLM kunnen reizigers precies zien waar hij zich bevindt en hoe hij het snelst bij het vliegtuig - of favoriete taxfreewinkel - komt.

"We willen uiteindelijk precies kunnen vertellen wanneer een reiziger van huis moet," zegt Van Veen, "rekening houdend met files en de wachtrijen op het vliegveld. Nu al laten we aan de hand van de informatie van de beacons bij de veiligheidscontroles op schermen zien hoe lang de wachttijd is." Binnenkort komen die schermen bij alle controlepunten op Schiphol.

"Uiteindelijk willen we dat in onze Schiphol-app toepassen zodat passagiers precies weten of ze nog tijd hebben om te gaan winkelen, of dat ze meteen naar de gate moeten."

Voor Schiphol zijn die digitale stappen een manier zich te onderscheiden van snelgroeiende concurrenten in Turkije en de Golfregio. "Luchthavens als Doebai of Doha hebben een hoop geld en ruimte om de reiziger tevreden te stellen. Wij moeten op een slimmere en goedkopere manier daarmee de strijd aangaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden