'Sail levert Amsterdam veel op'

Vlaggenschip van Sail 2010, de clipper Stad Amsterdam in de haven van IJmuiden. Archieffoto 2004, ANP

AMSTERDAM - Het nautisch evenement Sail in Amsterdam kost een aardige duit, maar levert de stad ook zeker wat op. Het botenfestival zal de nodige bezoekers trekken die flink in de buidel zullen tasten. Dat verwacht het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB).

ATCB-woordvoerder Machteld Ligtvoet: ''Het trekt toeristen hiernaartoe. Die willen dan ook nog wel even naar het Concertgebouw, de Hermitage bekijken of uit eten.'' Volgens haar zitten de hotels in de buurt van het IJ, waar Sail van 19 t/m 23 augustus plaatsvindt, inmiddels al bomvol.

Hoeveel geld Sail in het laatje gaat brengen, durft het ATCB echter niet te zeggen. De editie van vijf jaar geleden geeft daar wel een indruk van. De begroting van het evenement was toen ongeveer 7 miljoen euro. Het trok echter 1,8 miljoen bezoekers, waarvan 8 procent uit het buitenland. Die gaven in totaal ruim 90 miljoen euro uit.

Maar bij die directe opbrengsten blijft het niet, zegt Ligtvoet. Een evenement als Sail trekt ook op de lange termijn toeristen naar Amsterdam. Bezoekers van het evenement besluiten om later nog eens te komen. Anderen hebben beelden van Sail gezien en besluiten daarom de hoofdstad te bezoeken.

''Je kan wel kijken wat er na Sail in de kassa zit, maar dat is te kortzichtig'', zegt de ATCB-woordvoerster. ''Want dan heb je niet de mensen die later nog eens komen.''

Miriam Brouwer, adviseur op het gebied van citymarketing bij organisatieadviesbureau Berenschot, noemt Sail een 'heel krachtig evenement'. Zij denkt dat het Amsterdam vooral op korte termijn wat oplevert. De langetermijneffecten zijn volgens haar echter beperkt.

Ja, zegt ze, evenementen kunnen een stad naamsbekendheid of een positief imago opleveren. Daardoor kunnen er meer bezoekers of investeerders komen. ''Maar ik denk dat Sail maar voor een beperkt deel bijdraagt aan het door Amsterdam gewenste imago.''

Brouwer wijst erop dat Amsterdam zich sinds enkele jaren met marketingcampagnes probeert te verkopen als een stad met als belangrijkste kenmerken innovatie, creativiteit en handelsgeest. Sail past daar niet goed bij. Als een stad zich wil profileren, moeten marketingcampagnes en evenementen volgens haar juist goed op elkaar aansluiten. ''De manier om dat op een sterke manier te doen is door te focussen in je evenementenaanbod.''

De begroting van Sail bedraagt dit keer circa 8 miljoen euro. Dat bedrag is voor een belangrijk deel afkomstig van sponsoren. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden