Sail huurt Ivo Niehe in voor professionelere aanpak

Over precies 365 dagen komen de tallships weer het IJ op zeilen. En heel in de verte doen de eerste impressies van de nieuwe opzet van Sail denken aan de Koningsvaart waarmee de koning en de koningin vorig jaar werden ingehuldigd. Maar dan voor iedereen.

Beeld anp

De nieuwe Saildirecteur Erwin van Lambaart belooft 'spektakel en theater op het water'. Overdag blijven de schepen gratis te bezichtigen. 'De tallships blijven het hart van Sail', zegt Van Lambaart toe. Maar 's avonds komt daar een heel cultureel programma bij, met de historische schepen als decor.

Professioneler
Dat is Van Lambaart, bekend als de vroegere rechterhand van Joop van den Ende, ook niet vreemd. Hij denkt al aan 'float-in theater' op het IJ, waar het publiek in sloepen de voorstelling bijwoont. Als afsluiting van de dag hoopt hij, naast het traditionele vuurwerk, op waterprojecties.

Voor dit avondprogramma zal wel entree worden gevraagd: 'Vriendelijke prijzen, vijftien euro of zo.' Dat is niet alleen nodig om de kosten te dekken, maar ook om Sail interessanter te maken voor sponsors. Dat is ook de reden dat Niehe Media/ACE Concepts & Events, het productiebedrijf van Ivo Niehe en Van Lambaart, is ingeschakeld door de stichting achter Sail.

De organisatie moest professioneler, legt voorzitter van de stichting Arie Jan de Waard uit. In 2008 stond Sail op het punt om de editie van 2010 af te gelasten, toen zich op het nippertje nog een sponsor meldde. Nu is er duidelijkheid voor de toekomst. Niehe Media en de stichting hebben de intentie uitgesproken samen drie edities van Sail te organiseren.

Concurrentie
Sail ondervindt veel concurrentie van andere evenementen. 'De tijd dat je tegen een sponsor kon zeggen: 'Dit is zo mooi, dit móet je gewoon steunen', is voorbij,' zegt Van Lambaart. 'Daarom hebben we enige elementen toegevoegd waarvan we weten dat het zakenleven ze omarmt.'

Dat geldt, behalve voor de mogelijkheden voor ontvangst van zakenrelaties, ook voor het nieuwe inhoudelijke programma - op congressen en in musea - rond Sail. Dat moet bezoekers aan het denken zetten over de Nederlandse economie. 'Als je op Sail ziet wat we in het verleden allemaal hebben bereikt met onze handel, zal dat zorgen voor inspiratie.'

Op diverse locaties rond het IJ (zie graphic) komen aparte festivalterreinen gericht op duurzaamheid of jongeren, die worden gemotiveerd technische opleidingen te kiezen. 'We willen de innovatie laten zien. Wij kunnen in Nederland nog steeds dingen die andere landen niet kunnen, omdat we durven en door onze ondernemersgeest. Ja, laten we het de VOC-mentaliteit anno 2015 noemen.'

Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden