Saddam Hussein even weer op Iraakse tv

Hussein in 1987. Foto EPA

BAGDAD - Iraakse tv-kijkers zijn de afgelopen dagen verrast door een schim uit het verleden. Op het scherm verscheen het gehate of geliefde maar altijd overbekende gelaat van Saddam Hussein. De beelden bleken te worden uitgezonden door een mysterieuze satellietzender, genaamd Al Lafeta (De Banier) of Al-Arabi (De Arabier).

Het station, waarvan de uitzendingen vrijdag voor het eerst te zien vielen, was maandag al niet meer te vinden, maar dit was volgens de voorzitter van het zogeheten 'Saddam-kanaal' te wijten aan een technisch probleem. Het signaal zou te zwak zijn geweest en hij beloofde hoogwaardiger technologie en terugkeer voor het komende weekeinde.

De uitzending van vrijdag viel volgens de Arabische kalender samen met de verjaardag van Saddams executie in 2006, de eerste dag van Eid al-Adha, een belangrijk, driedaags islamitisch feest. Het is onbekend wie de geldschieters van het station zijn, maar aangenomen moet worden dat het gaat om aanhangers van Saddams ontbonden, soennitische Baath-partij.

Het station was in de gehele Arabische wereld te zien. Het zond voornamelijk foto's van Saddam uit, ondersteund door geluidsopnamen van de dictator. Omroepers of commentatoren ontbraken.

De leiding van het station is volgens eigen zeggen in handen van Mohammed Jarboua, een Algerijn die gevestigd is in Damascus. Jarboua ontkende met klem geld te ontvangen van baathisten en zei dat het station uitzendt vanuit een locatie in Europa, maar hij wilde niet zeggen waar.

Volgens Jarboua verzorgt het station uitzendingen voor Irakezen en andere Arabieren die 'naar zijn (Saddams, red.) bewind terug verlangen'. Al-Lafeta zou negen maanden geleden begonnen zijn in Libanon en werknemers tellen in Syrië, Libanon, de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië.

Onbekende zender
Een Jordaanse baathist, Ziad Khassawneh, zei dat welgestelde Irakezen in Libanon, Syrië en Saudi-Arabië achter het station zitten. Een andere bron bij de Baath in Jordanië zei dat de zender in Libië zit en in handen is van volgelingen van Izaat Ibrahim al-Douri, onder Saddam de tweede man in Irak. Zijn verblijfplaats is onbekend.

Volgens een satellietexpert wisselde het station vaak van golflengte en werden meerdere satellietdiensten gebruikt. Zo zond het uit met behulp van het in Bahrein gevestigde Noorsat en een door Eutelsat geleid Europees consortium genaamd NileSat.

Yassin Majid, een media-adviseur van de Iraakse sjiitische premier Nouri al-Maliki, noemde het station een poging van de Baath-partij tot herintreding in de Iraakse politiek. Hij weigerde te zeggen of de regering stappen zou zetten het uit de ether te halen. Op een website van de coalitie van Al-Maliki verschenen commentaren waarin vol ironie en spot werd geconstateerd dat het doek voor het station al na drie dagen was gevallen.

Sinds Saddams val zijn veel vooraanstaande baathisten het land ontvlucht. De meesten vestigden zich in Syrië en Jordanië. Kleinere aantallen gingen naar de Golfstaten en Jemen. (AP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden