Ryanair-reclame als seksistisch bestempeld

Ryanair is in Groot-Brittannië op de vingers getikt voor reclame met libertijns geklede stewardessen. De beelden zijn seksistisch en degraderen vrouwen tot objecten, oordeelde de Britse reclametoezichthouder ASA (Advertising Standards Authority).

null Beeld

Vooral een foto waarop het model haar bikinibroekje ietsje naar beneden duwt met haar duim, was de toezichthouders een doorn in het oog. Het beeld is 'bijzonder dubbelzinnig', vonden ze.

Ryanair startte de reclamecampagne in de kranten rond Kerstmis vorig jaar onder de slogan 'Red Hot Fares - & Crew'. De beelden komen volgens de maatschappij van een fotoshoot voor een kalender. Ryanair-stewardessen werkten er vrijwillig aan mee.

Goed doel
De kalender wordt aan boord van de vliegtuigen en online verkocht. De luchtvaartmaatschappij zal hem blijven produceren en verkopen. Er waren slechts zeventien officiële bezwaren, terwijl 10.000 mensen de kalender kochten en zo 100.000 euro voor een goed doel bijeenbrachten.

Een stewardess van een andere maatschappij startte online een petitie tegen de reclamecampagne en verzamelde al duizenden handtekeningen. 'De veiligheid van onze passagiers is belangrijker dan het merk van ons ondergoed, schreef ze op het internet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden