Ryanair blufte over vluchten van 14 euro naar VS

Topman Michael O'Leary zinspeelde er vaak op, maar hij blufte. Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft helemaal geen concrete plannen om goedkope vluchten te gaan aanbieden tussen Europa en de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft dat in een officiële verklaring laten weten.

Vliegtuigen van Ryanair. Beeld getty
Vliegtuigen van Ryanair.Beeld getty

Eerder deze week leek de droom van O'Leary juist definitief vorm te krijgen. Het bestuur van de prijsvechter zou plannen hebben goedgekeurd om binnen enkele jaren de Atlantische Oceaan over te gaan vliegen, met ticketprijzen vanaf 10 pond (13,80 euro).

Maar in de verklaring laat Ryanair weten dat zo'n plan nooit op tafel heeft gelegen, laat staan dat er al een beslissing over is genomen. Topman O'Leary sprak vandaag tegenover Ierse media van 'een miscommunicatie'.

Proefballonnetjes

O'Leary staat bekend om zijn proefballonnetjes, vaak bedoeld om een reactie uit te lokken bij concurrenten. Die hebben het toch al niet erg op Ryanair en zijn weinig diplomatieke bestuursvoorzitter. Het bedrijf wint met goedkope tickets de laatste jaren zienderogen marktaandeel in de Europese luchtvaart.

Die groei gaat ten koste van traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM en Lufthansa, die hun Europese vluchten koppelen aan een veel lucratiever netwerk van verre bestemmingen. Als Ryanair zich met succes op die markt zou begeven, zou dat die bedrijven pas echt pijn doen.

Ondanks alle toespelingen van O'Leary trokken marktkenners zijn trans-Atlantische ambities toch al in twijfel. Alleen al omdat Ryanair nog geen enkele order heeft uitstaan voor vliegtuigen die geschikt zijn voor zulke lange vluchten. Het is de vraag of met lage ticketprijzen de forse aanschafprijs van zo'n toestel kan worden terugverdiend.

De Boeing 787 Dreamliner zou volgens analisten het meest voor de hand liggen, omdat die de minste brandstof verbruikt. Maar voor dat toestel bestaat een lange wachtlijst. Datzelfde geldt voor de Airbus A350, de belangrijkste concurrent van de Dreamliner. Het kan jaren duren voor Ryanair zulke toestellen kan kopen.

Ryanair-topman Michael O'Leary. Beeld reuters
Ryanair-topman Michael O'Leary.Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden