Ruzie om reputatie van Woody Allen

De 73-jarige regisseur is ontstemd omdat het bedrijf American Apparel, fabrikant van goedkope kleding, zijn imago door het slijk zou hebben gehaald. Foto EPA/Javier Etxezarreta Beeld
De 73-jarige regisseur is ontstemd omdat het bedrijf American Apparel, fabrikant van goedkope kleding, zijn imago door het slijk zou hebben gehaald. Foto EPA/Javier Etxezarreta

NEW YORK - Regisseur Woody Allen heeft een Amerikaans kledingbedrijf voor de rechter gedaagd omdat het schade aan zijn reputatie zou hebben berokkend door zonder toestemming zijn beeltenis te gebruiken voor een reclamecampagne.

De 73-jarige regisseur is ontstemd omdat het bedrijf American Apparel, fabrikant van goedkope kleding, zijn imago door het slijk zou hebben gehaald. De advocaat van het kledingbedrijf riposteerde dat Allen geen reputatie meer over heeft om te beschadigen, aldus een bericht, gisteren in de Britse krant The Guardian.

Het kledingbedrijf gebruikte voor zijn reclamecampagne onder meer foto's uit de met vier Oscars bekroonde film Annie Hall uit 1977. Daarop is Allen te zien als orthodoxe jood, inclusief lange baard en zwarte hoed. De regisseur noemt de reclame 'infantiel, smerig en puberaal' en eist een schadevergoeding van tien miljoen dollar (ongeveer 7,6 miljoen euro).

Advocaten van het bedrijf proberen de klacht van de regisseur te ondermijnen door te beweren dat hij zijn eigen reputatie heeft geruïneerd door in 1992 een relatie te beginnen met zijn toen 22-jarige stiefdochter, Soon-Yi Previn. Het bedrijf onderzoekt of die affaire destijds gevolgen heeft gehad voor eventuele reclameactiviteiten waaraan Allen in die tijd was verbonden. De advocaten van Allen noemen dat onderzoek 'irrelevant voor deze zaak' en 'kwetsend'.

De opvatting van American Apparel is dat Woody Allen de waarde van zijn reputatie overschat. ''Wij menen dat na de verschillende schandalen waarmee Allen is geassocieerd, het verlangen van de Amerikaanse industrie om met hem in zee te gaan voor reclamedoeleinden niet zo groot is als hij zelf denkt.''
Het bedrijf heeft overigens wel al zijn excuses gemaakt. De zaak komt op 18 mei voor de rechter. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden