Recensie

Russell Brand is een performer van de categorie Freddy Mercury (*****)

Russell Brand is in het verleden vaak - terecht - beschuldigd van extreem narcisme. Maar met zijn voorstelling 'Mes­siah complex' probeert hij niet meer alleen te vermaken, maar ook een revolutie op poten te zetten.

null Beeld Novum/Michel Utrecht
Beeld Novum/Michel Utrecht

De inloopmuziek zorgt voor de eerste glimlach: Public Enemy's 'Don't believe the hype'. Een sterk staaltje zelfspot, want Russell Brand doet Amsterdam aan op wat misschien wel het hoogtepunt van zijn roem is.Drie weken geleden werd hij geïnterviewd door BBC-veteraan Jeremy Paxman, die de geëngageerde Brit weg wilde zetten als triviaal en populistisch. Het liep anders: Brand veegde de vloer met hem aan en het filmpje werd een enorme YouTube-hit.

De timing kon eigenlijk niet beter, zo aan het begin van Brands wereldtournee. Toch doe je hem ernstig tekort door het interview af te doen als publiciteitsstunt. De aangesneden thema's, zoals het falen van een politiek systeem dat meer om bedrijven geeft dan om mensen, zijn wel degelijk belangrijke inhoudelijke peilers onder zijn voorstelling. Brand, in het verleden vaak - terecht - beschuldigd van extreem narcisme, probeert met 'Mes­siah complex' niet meer alleen te vermaken, maar ook een revolutie op poten te zetten.

Bedpartner
Hoe goed zijn Messias-act slaagt, blijkt na een paar minuten, als hij de zaal inloopt om alvast een bedpartner uit te kiezen. Nederlanders, Amerikanen en Australiërs vallen hem om de nek. De één wil aan zijn baard zitten, een ander verklaart (blootsvoets) onderdeel te willen worden van Brands beweging. Als hij later de media beschuldigt van het temmen van het volk, levert dat net zo veel applaus op als de overvloedige seksgrappen.

Hart van de voorstelling is een bespreking van Brands helden: Gandhi, Che Guevara, Malcolm X en Jezus Christus. Hij looft ze, maar bespreekt ook hun fouten en laat zien dat hij eigenlijk behoorlijk op hen lijkt. Dat is een grap, maar ook weer niet. Af en toe is de Heineken Music Hall een tikje te klein voor het ego van Brand, die moeiteloos (zonder videoschermen!) vijfduizend man bij zijn rede betrekt. Hij is een performer van de categorie Freddie Mercury.

Frontale aanval
Eentje met een duidelijke boodschap bovendien. 'Messiah complex' is een frontale aanval op het postmodernisme en het bijbehorende einde van de Grote Verhalen. Verhalen die, of ze nu klopten of niet, een gevoel van samenhorigheid opriepen. Maar God is dood en de helden van weleer zijn vervangen door beroemdheden die zeer tijdelijk, maar vol overgave worden aanbeden door hordes mensen van over de hele wereld. Die celebrity-cultuur verwart ons en ontneemt het zicht op wat werkelijk belangrijk is.

Natuurlijk, hij is zelf ook een beroemdheid. Hij ageert tegen een cultuur die hem onderdompelde in 'tits and money'. Maakt hem dat minder geloofwaardig? Nee, want Brand is slim genoeg om zijn extravagante persoonlijkheid flink te relativeren. Kies je eigen helden, zegt hij, anders worden ze je opgedrongen door de hardste schreeuwers en de rijkste bedrijven.

Charismatisch
Brands ideeën zijn niet nieuw, maar doorgaans worden ze gepredikt door stoffige academici of broodschrijvers met zweetplekken onder hun armen. Brand is een sekssymbool, een extreem charismatische en welbespraakte komiek, die het voor elkaar krijgt om zowel grappig als interessant te zijn, zowel intelligent als onnozel.

Daarmee is hij de ideale man om een revolutie te leiden. Want in zijn eigen woorden: 'Serieuze zaken zijn gebaat bij veel humor, anders win je het natuurlijk nooit van voetbal en Grand Theft Auto.'

Russell Brand
Wat: Messiah Complex
Gezien: 9/11
Waar: Heineken Music Hall

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden