Filmrecensie

Ruslandcliché Red Sparrow komt hopeloos gedateerd over

Spionagethriller Red Sparrow schetst een schimmig tijdsbeeld door een overdaad aan Ruslandcliché's en stoffige Oostbloklocaties.

Beeld Red Sparrow

De spionagethriller Red Sparrow kreeg een wereldpremière in het Newseum in Washington. De film is ge­baseerd op de gelijknamige roman van Jason Matthews, die zich op een verleden als CIA-spion laat voorstaan.

Een en ander moet ons doen geloven dat we naar een nauwelijks vervormde versie van het echte werk kijken, maar regisseur Francis Lawrence doet zijn stinkende best die illusie door te prikken.

In de film speelt Jennifer Lawrence (geen familie) een Russin die bij het Bolsjoi Ballet danst en na een botbreuk door haar oom Matthias Schoen­aerts voor de Rode Mussen wordt gerekruteerd.

De spionage­brigade is gespecialiseerd in verleiding en manipulatie. Het opleidingsinstituut ligt buiten Moskou in een besneeuwde leegte. ­Iedereen gaat gekleed in grauwe uniformen en een bitsige Charlotte Rampling waakt er over de kadaverdiscipline.

Smartphones en floppydisks
Je zou zweren dat het 1962 is en dat Chroesjtsjov net zijn raketten naar Cuba heeft gestuurd. Dat gevoel keert regelmatig terug tijdens de film en wordt dan weer weggenomen door de verschijning van een moderne auto, een laptop of een smartphone.

Het schimmige tijdsbeeld is het gevolg van een eindeloze parade van stoffige Oostbloklocaties, een overdaad aan Ruslandclichés en een art direction die nadrukkelijk met het thema Koude Oorlog aan de haal is gegaan. Wanneer de handeling zich naar een herkenbaar hedendaags Londen verplaatst, wordt daar weer met floppydisks gewerkt.

Lawrence en Lawrence wentelen zich 140 stroperige minuten in dit merkwaardig onbestemde spionagewereldje, waarin als vanouds naar mollen, dubbelspionnen en andersoortige bedriegers wordt gezocht en de spanning ver te zoeken is.

Gedateerd
De reünie van de ster en de regisseur van de laatste drie Hunger Games-verfilmingen lijkt door beiden te worden aangegrepen om resoluut met het youngadultverleden te breken.

De geweldsuitbarstingen zijn extreem sadistisch, de verleidingskunsten gaan gepaard met naakt­scènes en het scenario veinst diepgang en complexiteit.

We horen Grieg, Mozart en natuurlijk Tsjaikovski, bij een balletscène waarin prima ballerina Law­rence meer aan een gans dan een zwaan doet denken. Het zet de toon voor een potsierlijke film, die na het recente Russische nepnieuwsoffensief hopeloos gedateerd overkomt.

Red Sparrow

Regie Francis Lawrence
Met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts
Te zien in Arena, City, De Munt, Filmhallen, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden