wk 2014

'Run op Oranjeprullen in de supermarkt'

De monsterzege van Nederland op Spanje zorgt komende week waarschijnlijk voor meer Oranjekoorts in de supermarkt, zo verwacht supermarktdeskundige Joop Holla van marktvorser GfK. De prestaties van het Nederlands elftal zijn volgens hem bepalend voor het succes van Oranjeproducten aan de kassa.

De juichpakken van Roy Donders zijn bij Jumbo uitverkocht Beeld anp

'Je ziet nu al dat er meer auto's met oranje vlaggetjes rondrijden. Nederlanders geloven er weer in. En dat zie ook terug in de supermarkt', zegt hij. 'De tompouceverkoop zal hierdoor zeker een impuls krijgen.'

Tot nog toe waren Nederlanders volgens Holla nog enigszins terughoudend bij het kopen van Oranjeartikelen. Afgelopen week kochten 660.000 huishoudens een Oranjeproduct in de supermarkt. Dat waren er minder dan in de week voorafgaand aan Koningsdag. Ook vergeleken met eerdere voetbaltoernooien was de Oranjekoorts een stuk lager.

Supermarkten behaalden tot nog toe 16 miljoen euro extra omzet door de verkoop van Oranjeproducten. Zolang Oranje in het toernooi blijft zal dit bedrag toenemen. Mocht Oranje de halve finale bereiken, dan realiseren supermarkten naar verwachting een omzetpiek van 50 miljoen euro, aldus GfK.

De Hup Holland Hamsters van Albert Heijn Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden