Run op kortingsbonnen

''De meeste mensen doen zuiniger aan, de bedrijven willen niet graag met onverkochte spullen blijven zitten en houden zo de omzet een beetje op peil'', verklaart Prast de run op kortinsbonnen. Foto GPD Beeld
''De meeste mensen doen zuiniger aan, de bedrijven willen niet graag met onverkochte spullen blijven zitten en houden zo de omzet een beetje op peil'', verklaart Prast de run op kortinsbonnen. Foto GPD

AMSTERDAM - Nederlanders grijpen massaal naar kortingsbonnen voor een dagje uit, kleding, vakanties, boodschappen en horeca-arrangementen. ''Er is vier tot vijf keer meer respons dan vorig jaar'', zegt directeur Jeroen Nas van Bridgetools, een onderneming uit Amsterdam die is gespecialiseerd in acties met waardebonnen.

Henriëtte Prast, bijzonder hoogleraar Persoonlijke Financiële Planning, schrijft die ontwikkeling toe aan de economische crisis. ''De meeste mensen doen zuiniger aan, de bedrijven willen niet graag met onverkochte spullen blijven zitten en houden zo de omzet een beetje op peil'', verklaart Prast. Consumenten knippen de coupons uit kranten, weekbladen en folders of printen ze van het internet.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft geen cijfers over het gebruik van kortingsbonnen in ons land. Bridgetools zegt zich te baseren op eigen onderzoek en op informatie van grote opdrachtgevers, zoals Neckermann Reizen, Vrij Uit, Batavia Stad, Air France/KLM, Niké, Holland Casino, Marlies Dekkers en Hermitage Amsterdam.

De publieke belangstelling voor www.kortingswinkel.nl - een website vol kortingsacties - is sinds de recessie verdrievoudigd, vertelt manager Matthijs de Bruin. ''En sinds maart is de stijging zelfs toegenomen tot 350 procent.'' Het gemiddeld aantal hits per product steeg van 5.000 naar 17.500 per maand. Een kleine twintig procent van die bezoekers print coupons uit. Saunabezoekjes en rondvaarten in Amsterdam zijn erg populair.

Avonturenpark Hellendoorn zegt dat reeds een derde van zijn bezoekers met kortingsbonnen aan de kassa komt. Procter & Gamble, grootproducent van levensmiddelen en huishoudelijke producten, meldt dat consumenten bij de kassa meer coupons afgeven voor kortingen op onder meer wasmiddelen, gezichtscrème en tandpasta. De coupons worden via het gratis magazine Lekker In Het Leven verspreid. Volgens woordvoerder Ron van de Straat is het gebruik van bonnen 'sinds de crisis sterk gestegen'. (GPD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden