Ruim zes miljoen mensen zagen The Common Linnets

Ruim vijf miljoen mensen hebben gisteravond gekeken naar het Eurovisie Songfestival. Om precies te zijn 5.095.000 mensen gemiddeld. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO).

null Beeld anp
Beeld anp

Naar het optreden van The Common Linnets hebben zelfs 6,2 miljoen Nederlanders gekeken, zo meldt de AVROTROS. Tijdens de eindfase liep het kijkcijferaantal verder op. Ruim 6,5 miljoen kijkers schakelden naar Nederland 1 op het moment dat het einde van de puntentelling naderde en zagen vervolgens dat Ilse en Waylon de tweede plek binnensleepten met met hun liedje Calm After The Storm.¿

Best bekeken programma tot nu toe
Het is hiermee het best bekeken Eurovisie Songfestival van deze eeuw en het best bekeken programma tot nu toe in 2014, stelt de AVROTROS.

Het 20.00 uur Journaal (NOS) staat in de SKO-kijkcijferlijst van gisteravond op de tweede plaats (2,3 miljoen), gevolgd door het programma Op weg naar het Songfestival (2.153.000).

Minder kijkers Anouk
Vorig jaar keken in ons land gemiddeld ruim 4,8 miljoen mensen naar het optreden van Anouk in de finale van het Eurovisiesongfestival in Malmö. Ook dat was toen veruit het best bekeken programma van die avond. Toen Anouk haar ballad Birds zong, keken 5,9 miljoen mensen. Ruim 5 miljoen mensen zaten toen voor de buis bij de telling van de stemmen. Anouk eindigde als negende bij de liedjeswedstrijd. Denemarken won.

Anouk was de eerste Nederlandse deelnemer aan de finale in negen jaar. De voorafgaande acht finales werden daarom niet geweldig bekeken; gemiddeld keken toen ruim 1 miljoen Nederlanders. In 2003 en 2004, met Nederlanders in de eindstrijd, zaten respectievelijk 3,8 en 3 miljoen Nederlanders aan de buis gekluisterd.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden