Ruim 4500 reacties op Amsterdams snorfietsplan

Ruim 4500 mensen en organisaties hebben gereageerd op de plannen van de gemeente Amsterdam om snorfietsers van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen.

De gemeente wil de snorfietsers binnen de ringweg A10 met helm op de rijbaan laten rijden, om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. Beeld anp

Dat is een 'ongekend hoog aantal', schrijft de gemeente op de website. De komende tijd worden alle zienswijzen gelezen en bekijkt de stad wat dit betekent voor het definitieve verkeersbesluit, dat eind november wordt genomen.

De reacties komen van zowel voor- als tegenstanders, van Amsterdammers en van mensen buiten de stad, van particulieren en organisaties.

Helm
De gemeente wil de snorfietsers binnen de ringweg A10 met helm op de rijbaan laten rijden, om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. Op de fietspaden wordt het steeds drukker en zijn er steeds meer ongelukken. De Tweede Kamer stemde vorig jaar in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Dit is sinds 1 juli mogelijk.

Een snorfiets heeft een blauw kenteken en mag niet harder dan 25 km per uur. De bestuurder hoeft nu nog geen helm op, maar dat dus gaat veranderen.

Het plan van de gemeente leidde al direct tot kritiek, onder meer van de RAI Vereniging. Die noemde het onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is wetenschappelijk bewezen dat snorfietsers door deze maatregel juist in gevaar worden gebracht.

Lees ook: Snorfiets eerder van fietspad dan verwacht

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden