PlusAnalyse

RTL geeft een beslissende zet: de commercie vernieuwt Zwarte Piet

Het lijkt niet meer te keren: Piet verliest zijn zwarte kleur. De commerciële omroep RTL jaagt, met kennelijke instemming van de adverteerders, de kogel door de kerk met de Schoorsteenpiet.

RTL kiest voor de Schoorsteenpiet.Beeld ANP

En weer is Zwarte Piet een beetje minder zwart geworden. Maandag was het de beurt aan de commerciële zender RTL om afscheid te nemen van de begeleider van Sinterklaas in zijn traditionele gedaante.

In de programma's van RTL zullen voortaan alleen nog Schoorsteenpieten te zien zijn, gemodelleerd naar het voorbeeld van de Amsterdamse Roetveegpiet.

Kiezen voor de toekomst
De mededeling kwam als een grote verrassing. Waar de publieke omroep twee jaar geleden aan de hand van het Sinterklaasjournaal al een begin maakte met de vernieuwing van Zwarte Piet, hield de commerciële zender tot nog toe vast aan de figuur zoals een overgrote meerderheid in het land hem nog steeds het liefste ziet: pikzwart, met kroeshaar en rode lippen.

De leiding van RTL zegt nu te kiezen voor de toekomst van het kinderfeest. Want: 'Zwarte Piet past niet meer in het huidige tijdsbeeld.'

Dat is een dapper standpunt, maar aangenomen mag worden dat de commerciële zender de koerswijziging vooraf ook heeft besproken met de adverteerders om eventuele financiële consequenties in kaart te brengen.

Dat die klaarblijkelijk hebben aangegeven dat de schoorsteen van RTL ook met de Schoorsteenpiet gewoon blijft roken, is misschien wel de belangrijkste conclusie.

Na de kunstenaars, de activisten, de columnisten en de bekende Nederlanders lijkt nu ook het bedrijfsleven - ongetwijfeld uit welbegrepen eigenbelang - de draai te hebben gemaakt.

Scheldmails
Geen verrassing waren de reacties op het besluit. De voorstanders toonden zich tevreden, de tegenstanders waren teleurgesteld, en het boze deel van de laatste groep deed nog maar eens wat doodsbedreigingen en scheldmails op de post. Ook dat laatste kan zo langzamerhand wel een bijzondere Hollandse traditie worden genoemd.

Opvallend was de felle reactie uit het kamp van de VVD, die RTL ervan beschuldigde het kinderfeest te vermoorden. Dat leek een opzichtige boodschap aan het adres van het schminkminnende deel van het electoraat.

Bij Jeroen Pauw aan tafel nam fractievoorzitter Halbe Zijlstra maandagavond alweer een flinke dot gas terug, en gaf hij aan voorstander te zijn van een geleidelijke verandering, vermoedelijk in te zetten na de verkiezingen.

Opvallend was de felle reactie uit het kamp van de VVD, die RTL ervan beschuldigde het kinderfeest te vermoordenBeeld ANP

De weerstand in Den Haag tegen de aanpassing van Zwarte Piet brengt ook de publieke omroep in een lastig parket.

Het belangrijke Sinterklaasjournaal maakte vorig jaar een pas op de plaats, vanwege de onderzoeken die uitwezen dat verreweg de meeste mensen tegen verandering zijn, maar ook omdat de landelijke politiek hardnekkig weigert om ook maar iets van een koers uit te zetten.

Intochtcomité
Het zijn de anderen die daarom de kolen uit het vuur moeten halen. Zoals de gemeente Amsterdam, die drie jaar geleden samen met het plaatselijke intochtcomité besloot tot een geleidelijke verandering van het feest. Op zondag 13 november dit jaar zullen in de hoofdstad voor de allerlaatste keer ouderwetse Zwarte Pieten te zien zijn tijdens de intocht.

In de rest van het land zal het langzamer gaan, maar de verandering is ingezet en is niet meer terug te draaien. De Schoorsteenpiet is een perfect compromis om de begeleider van Sinterklaas te behouden en aanvaardbaar te maken voor kinderen van alle kleuren. Wie kan daar bezwaar tegen hebben?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden