'Rotte appel gaat eruit'

AMSTERDAM - In de garderobe van de Amsterdamse discotheek Jantjes Verjaardag lacht het blonde meisje met de wollen muts vrolijk in de camera. Binnenkort zullen haar foto en gegevens zijn opgeslagen in een beveiligde bunker op Sloterdijk, samen met de personeelsgegevens van medewerkers van banken en booreilanden.In negen Amsterdamse uitgaansgelegenheden wordt sinds gisteren gewerkt met een pasjessysteem. Bezoekers van Jantjes Verjaardag, de Ministry, Sinners, Party Crew, La Rumba, The News, Bubbles, Feest van Joop en Club Royalty kunnen voortaan alleen naar binnen als zij in het bezit zijn van een elektronische pas. De kaart kost vijf euro.

Bij binnenkomst vertelt een kaartlezer de portiers met wie zij van doen hebben. Ook wordt in één oogopslag duidelijk of zij te maken hebben met een lastige klant. Bezoekers die zich schuldig maken aan een licht (bezit van softdrugs), middelzwaar (gebruik van softdrugs) of zwaar vergrijp (harddrugs, geweld of bedreiging) hebben schuldig gemaakt, wordt de toegang voor enkele maanden tot een jaar ontzegd.

Met behulp van de centrale database kan de schorsing ook in de andere clubs worden nageleefd. ''Dat was tot nog toe de grote frustratie,'' zegt eigenaar Jan Kruiter van Jantjes Verjaardag in de Reguliersdwarsstraat. ''Als je een raddraaier met veel moeite de deur had uitgewerkt, wist je dat hij vijf minuten later verderop in de straat weer vrolijk aan de bar stond.''

De discotheek van Kruiter trekt op vrijdag en zaterdag ongeveer 2500 bezoekers. En daar zitten wel eens lastige portretten tussen. Kruiter: ''Iedereen heeft het dan wel over de Noord-Afrikanen, maar ik heb ook last van woonwagenbewoners en kermisklanten. De meesten doen geen vlieg kwaad, maar af en toe zit er een rotte appel tussen. Die pikken we er nu uit. De rest kan blijven komen.'' De raddraaiers mogen het over een jaar nog eens proberen. ''Mensen krijgen geen levenslang. Wij zijn hier niet het ministerie van Justitie.''

Behalve als een wapen tegen onveiligheid en discriminatie ziet Kruiter het pasje ook als een commercieel aantrekkelijk instrument. ''Als een bezoeker zijn verjaardag viert, weten wij dat ook. Zetten we een flesje champagne klaar. Dat is goed voor de klantenbinding. En via het systeem kunnen we af en toe ook een mailing de deur uitdoen, als de mensen daar tenminste geen bezwaar tegen hebben.''

Etiënne Schenker van het General Access Systeem (GAM) durft nog groter te denken. ''We beginnen nu met deze discotheken, maar voor zwembaden en sportscholen is het ook een bruikbaar systeem. In de toekomst zullen honderdduizenden mensen in het hele land gebruik maken van deze pas. Dan wordt het interessant voor andere partijen om aan te haken. Ik kan mij goed voorstellen dat over een paar jaar de bezoekers ook kunnen afrekenen met hun pas.''

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden