Plus Blikvangers

Rotondebeeld in Zuid wordt verpest door al dat keurige groen

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Dit keer: een driedelig rotondebeeld.

De heggen tussen de beelden zijn een paar jaar geleden geplant, om auto's te weren. Beeld Carly Wollaert

Sinds de jaren negentig wordt elke gevaarlijke kruising in Nederland vervangen door een rotonde. En omdat het middelste cirkeltje van zo'n verkeersplein nogal saai is, werden er massaal kunstwerken voor ontworpen.

Bijkomend voordeel: overmoedige automobilisten die een stukje willen afsnijden door over het gras te scheuren, krijgen geen kans.

Het verkeersplein aan het einde van de Europaboulevard werd omstreeks 1965 aangelegd en is daarmee een zeer vroeg exemplaar. Lang bleef de middencirkel - eigenlijk is het een ovaal - een leeg grasveldje, maar tijdens de rotondisering van Nederland kwam er alsnog een kunstwerk.

Alfred Eikelenboom (1936-2014) ontwierp drie objecten. Als je vanaf de Europaboulevard komt aanrijden, zie je aanvankelijk een zwarte muur die naar boven breder uitloopt, als de vorm van een schip.

Aan de voorkant bevindt zich een rij kleine witte zuilen. Achter dit werk blijken nog twee objecten te staan. Een rode ­helixvorm staat vlak bij de rijbaan en een rode bolvorm iets verderop.

Alle beelden staan op betonnen sokkels, die iets boven het gras uitsteken. Je kunt ze natuurlijk maar een beetje zien bij het langsrijden, maar als je ze beter bekijkt, blijken er een paar aardige details in te zitten. Zo heeft de bol een gaatje dat helemaal tot de achterkant doorloopt.

Al eeuwen zijn kunstenaars gefascineerd door de bijzondere eigenschappen van geometrische vormen. Alfred Eikelenboom was ook zo'n kunstenaar. Zijn bekendste beeld in de openbare ruimte is De Muur, een opvallende rode muur met gaten en afgeronde hoeken op het IJplein in Noord.

Sinds 1996
Kunstenaar Alfred Eikelenboom
Waar Europaboulevard

Eikelenboom verkende in zijn werk de raakvlakken tussen beeldende kunst en architectuur. Hij maakte ontwerpen voor fantasie­steden en grote beelden in de openbare ruimte.

De middelen die hij daarvoor gebruikte, zijn eenvoudig: bollen, cirkels, kegels, rechthoeken en vierkanten, verenigd in 'utopische modellen'.

De beelden lagen oorspronkelijk in het gras, maar een paar jaar geleden werden er perkjes en heggen geplant. Volgens een woordvoerder van stadsdeel Zuid is de beplanting aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het bleek dat er met enige regelmaat, met name 's avonds, auto's over de rotonde heen reden. Dat gaf bandensporen op het gras en mogelijk verkeersonveilige situaties. De beplanting moest de zichtbaarheid van de rotonde vergroten en het overrijden tegengaan.

Je kunt je afvragen of de bezwaren niet op een andere manier zouden kunnen worden opgelost - door een hoge stoep met duidelijke markeringen bijvoorbeeld - want nu is de samenhang tussen de afzonderlijke onderdelen van het werk volkomen verstoord. Het kunstwerk wordt verpest door al dat keurige groen.

Lees ook deel 1 uit deze serie: Monument én gedicht gedenken de oorspronkelijke Joodse bewoners

Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.