Rondvaartrederijen lopen omzet mis door extra regels op 30 april

Rondvaartrederijen zeggen tonnen omzet mis te lopen door het sluiten van het grootste deel van de grachten tijdens Koninginnedag. Zij willen overleg met de gemeente over de schade en hopen dat enkele grachten alsnog worden opengesteld.

Marc Kruysijk
Een rondvaartboot op de Keizersgracht. Beeld anp
Een rondvaartboot op de Keizersgracht.Beeld anp

Het vaarverbod geldt voor boten langer dan tien meter. Naar schatting tachtig procent van de rondvaartboten is langer. Zij mogen op 30 april alleen varen op de Singelgracht en op een aantal stukken water in het oostelijk deel van de binnenstad. Ook geldt voor een aantal grachten een vaarverbod en voor de meeste grachten eenrichtingsverkeer.
Rondvaartbedrijven vrezen dat ze door een gebrek aan klanten helemaal niet zullen varen op Koninginnedag. Ook opdrachten waarvoor al een jaar geleden afspraken zijn gemaakt, kunnen door de afsluitingen van veel grachten niet doorgaan, zegt Frans Heijn van de Verenigde Rederijen Amsterdam, die spreekt voor de kleinere bedrijven. 'Eén van onze leden heeft een klus van 30.000 euro in rook zien opgaan.'

Het stoort Heijn met name dat het zo lang heeft geduurd voor er duidelijkheid was. Dinsdag zijn de rederijen op de hoogte gebracht. 'Waarom wordt niet met de ondernemers overlegd, zoals bijvoorbeeld wel met de bewoners en de ondernemers op het Damrak? Wat hebben we aan de woorden van de burgemeester als hij zegt dat een feestje voor alle Amsterdammers gewoon door kan gaan, maar hij vervolgens de hele legale vloot aan de ketting legt?'

Dat stoort ook Ramon van der Storm van Blue Boat Company. Hij zegt dat zijn rondvaartboten voor het grootste deel niet zullen varen. 'Maar ik vind het ergerlijk dat op deze manier de deur wagenwijd wordt opgezet voor de illegale vervoerders. We zijn al lang met de gemeente in gesprek over het aanpakken van mensen die zonder vergunningen passagiers rondvaren, ik vind dit een slecht signaal.'

Volgens een woordvoerder van de burgemeester is goed nagedacht over de maatregel. 'Het IJ is gestremd vanwege onder meer de koningsvaart. Hierdoor is de ruimte om te manoeuvreren op veel plekken simpelweg te beperkt. De lange boten mogen alleen gebruikmaken van brede grachten. We hebben gezegd: laat de vrachtwagens op de snelweg, dan kunnen de fietsers op het fietspad. Het gaat om de veiligheid van iedereen die zich die dag op het water bevindt. Bovendien kunnen ze alsnog een mooie route varen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden