Plus

Ronald van der Kemp maakt kleding die hij zélf leuk vindt

Justin Bieber kocht Corona's bij Albert Heijn op het Gelderlandplein in een broek van ontwerper Ronald van der Kemp. Mary J. Blige kwam langs op zijn atelier aan de Herengracht, en onlangs belde Kanye West voor Kim.

Harlekijnjasje opgebouwd uit stukjes vintage leer en suède, op een rok uit de nieuwe collectie 'Wardrobe four' van Ronald van der Kemp Beeld Marijke Aerden

Na de coutureweek afgelopen juli in Parijs zat Ronald van der Kemp (51) in de auto richting huis toen er een whatsapp binnenkwam van de pr van Kanye West: 'Kanye wants to talk to you'. "Ik dacht nog: niet nu, zo midden op de snelweg."

Een dag later hing de rapper/producer aan de telefoon. "Hij zei een groot bewonderaar te zijn en of ik zijn vrouw wilde kleden. Ik was perplex, ik vind haar vrouwbeeld verschrikkelijk, dus ik probeerde hem duidelijk te maken dat ik niets met korsetten doe en zo. Maar hij zei: 'Dat weet ik, maar mijn vrouw heeft een nieuw imago nodig.' Hij zou naar Amsterdam komen om samen een hapje te eten.

Een goed verhaal
Tot op heden heeft Van der Kemp niets meer gehoord, maar het blijft een goed verhaal. Hij kan nauwelijks geloven wat hem sinds kort overkomt. Na 25 jaar in New York en Parijs te hebben gewerkt voor Céline, Barneys, Guy Laroche en Wolford, besloot hij het roer om te gooien en kleren te gaan maken die hij zélf leuk vindt. Bovendien was hij afgeknapt op het ­modesysteem.

"Ontwerpers moeten zo snel werken, zonder nog echt over iets te kunnen nadenken, alles is zo liefdeloos geworden. En er wordt zóveel geproduceerd, waar blíjven al die kleren?" Van der Kemp mist ook het vakmanschap.

"Vijftig jasjes met fabrieksgemaakte schouders naast elkaar op een rek doen mij niets. Met mijn kleding wil ik ­bereiken dat de draagster voélt dat er iemand op heeft zitten ploeteren."

Parijs
In januari vorig jaar presenteerde hij zijn geesteskind RVDK in het Parijse appartement van het bevriende fotografenduo Inez & Vinoodh aan een select groepje pers. Emmanuelle Alt, hoofdredacteur van de Franse Vogue, en Edward Enninful, fashion & style director van W, wilden meteen kleding lenen voor een shoot. Toen ging het balletje rollen.

Inmiddels heeft hij een stevig netwerk opgebouwd, mede dankzij Instagram en een goede pr in Parijs, waar zijn kleding hangt voor uitleen aan tijdschriften en celebrity's. Kate Moss, Anja Rubik, Doutzen Kroes, Karlie Kloss, Dree Hemingway, Lara Stone, Iman en Kendall Jenner, zeg maar de 'premier modellenleague', droegen allen al zijn demicouture. En Mary J. Blige stond in een RVDK in de Ziggo Dome.

Blige was in Scandinavië, aan de vooravond van een concertreeks, en niet blij met haar styling. In paniek belde ze Enninful, die Van der Kemp vroeg of híj niet iets voor haar had. Zo gebeurde het dat Blige in oktober met haar zus in zijn atelier aan de Herengracht stond en als een blok viel voor een leren smokingjasje. Of hij er ook een leren short bij had.

"Ik dacht: waar tover ik die in godsnaam snel vandaan? Toen heb ik de schaar in een leren broek gezet. Drie kwartier later stond ze buiten met diverse looks."

En nee, daarvoor wordt niet betaald. "Een rekening sturen is not done, alle grote merken doen het gratis. Maar ach, ik ben fan van haar. Ze was eerst wel wat nuffig, het is natuurlijk niet de meest fabulous showroom. But she warmed up en gaf me nog kaarten voor het concert."

Vlaggenstof
"De stylist van Beyoncé hing ook al tig keer aan de lijn," zegt Van der Kemp, "maar ik weet dat ze er niet in gaat passen, ik heb alleen modellenmaten."

Katy Perry ging naar een fundraising voor Hillary Clinton in zijn flagjeans ("Gemaakt van vlaggenstof uit de jaren vijftig, 48 van verkocht à 1245 euro!"), Miley Cyrus droeg 'm tijdens een uitzending van The Voice. En Lady ­Gaga zong op een pre-Grammy-party in zijn ­zogeheten admiral dress. En het gaat maar door. Selena Gomez, Doutzen, Fan Bingbing en Jada Pinkett Smith vielen voor zijn donkerblauwe ­robe manteau.

"Céline Dion wilde 'm ook, maar toen ze hoorde dat Selena 'm al aan had gehad, wilde ze niet meer. Het is best ingewikkeld, bij populaire looks moet ik beslissen aan wie ik ze geef, want ik heb maar één stuk. Soms reageer ik niet meteen op een uitleenverzoek, even wachten of ik nog een beter iemand voor die look kan krijgen."

De broek van Justin
De broek van Justin Bieber is een ander verhaal. Zijn stylist Karla Welch liet op Instagram diverse malen weten Van der Kemps kleren te gek te vinden. Dus stuurde hij een mannenversie van zijn coole armypants, gemaakt van vier legershirts en -broeken, met een ingebouwde ruitblouse die om de middel lijkt te zijn geknoopt.

"En dan maar hopen dat hij 'm aandoet." En jawel, Justin is zelfs dol op de broek, liet Welch weten.

"Wat ik doe, is echt anders dan wat er al is," is zijn verklaring voor het succes. "Ik maak niet elk seizoen een andere collectie, maar een garderobe met verschillende items, telkens een aanvulling. Want waarom zou een mooi kledingstuk na één seizoen gedateerd zijn? Kanye noemde me the Margiela Of Couture, een beetje rebels, en daar kan ik me wel in vinden."

Dat gedoe met die celebs noemt Van der Kemp best geinig, maar vooral investeren in het merk. En dat werpt zijn vruchten af. Inmiddels verkoopt hij via net-a-porter.com en over twee maanden hangt zijn kleding bij Bergdorf Goodman in New York en de Bijenkorf, naast Tom Ford, YSL en Balmain.

"Ook mijn private client-service - dat vind ik toch het allerleukst - begint aardig te lopen." Zijn volgende doel is de Oscaruitreiking halen. Hij is aan het bekijken hoe hij dat met minimale middelen kan realiseren.

Italiaanse luxe
Het Italiaanse luxelabel Bottega Veneta opende donderdag officieel een eerste winkel in Nederland. Uiteraard in de P.C. Hooftstraat, naast Gucci, dat eveneens onderdeel is van luxeconglomeraat Kering. Weer 230 m2 vol heerlijks erbij.

Maagdelijk wit
Tijdens de overwinningsspeech van Donald stond Melania naast hem te shinen in een maagdelijk wit, asymmetrisch zijden crepe jumpsuit van Ralph Lauren. Overigens made in Italy. Prijskaartje: $3990. Pijnlijk, want Lauren was Hillary Clintons go-to designer of choice gedurende de gehele verkiezingsstrijd. Net als ze zichzelf de kleur wit had 'toegeëigend'. Maar we wisten al dat kopieergedrag de nieuwe First Lady niet vreemd is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden