Romney betaalt drie keer zoveel per stem als Gingrich

Een simpel rekensommetje, uitgevoerd door de politieke weblog politico.com, laat zien dat er een groot verschil bestaat in het uitgavepatroon van de Republikeinse presidentskandidaten. Zo heeft Mitt Romney ruim drie keer meer over gehad voor campagnespotjes in de staat Florida dan zijn rivaal Newt Gingrich.

Redactie
Winnaar in de Sunshine State Florida, Mitt Romney, heeft drie keer meer aan campagnespots uitgegeven dan rivaal Gingrich. Beeld reuters
Winnaar in de Sunshine State Florida, Mitt Romney, heeft drie keer meer aan campagnespots uitgegeven dan rivaal Gingrich.Beeld reuters

Romney zou voor elke stem van de kiezers in Florida een kleine 20 dollar veil hebben gehad. Gingrich hield het op 6,38 dollar per stem. Politico berekende dit aan de hand van het aantal geronselde stemmen in verhouding tot de reclamekosten per kandidaat. Romney versloeg Gingrich met 46 procent tegenover 32 procent voor Gingrich.

Volgens tegenstanders van Romney hebben hij en zijn organisatie Restore Our Future bijna 15,4 miljoen dollar uitgegeven aan reclamespots in Florida. Daar stonden 771.842 stemmen tegenover (omgerekend 19,94 dollar per stem).

Gingrich en zijn lobbyistenteam Winning our Future waren aanzienlijk zuiniger met hun reclamebudget. Zij hadden 'slechts' 3,4 miljoen dollar over voor de kiezers van Florida. Daar kreeg Gingrich 531.294 stemmen voor 'terug', omgerekend 6,38 dollar per kiezer.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden