Plus

­Romig geluid van misère bracht Adele krankzinnig succes

Woensdag is het eerste van vier uitverkochte optredens van Adele in de Ziggo Dome. Honderd miljoen euro brengt de tournee op. Hoe een eenvoudig Londens meisje een van 's werelds grootste sterren werd.

2016: Adele is de best betaalde vrouwelijke artiest. Beeld Wirelmage/Steve Granitz
2016: Adele is de best betaalde vrouwelijke artiest.Beeld Wirelmage/Steve Granitz

In 2008 wijdde Het Parool voor het eerst aandacht aan haar. De kop boven het artikel: 'Is Adele nieuwe Amy?' Op de bijbehorende foto lijkt ze wel een kind. Negentien jaar was de zangeres nog maar toen haar eerste, toepasselijk 19 getitelde, debuutalbum verscheen. Het was een vrolijk interview, waarbij de zangeres het hele gesprek haar imitatiebontjas aanhield en zichzelf meerdere malen bijschonk uit een fles rosé.

In prachtig plat Engels vertelde ze hoe haar leven sinds kort enorm was veranderd. Ze woonde nog altijd gewoon bij haar moeder, maar tot haar eigen verbazing stonden daar regelmatig fotografen voor de deur. Ze kon er niet over uit dat zij, een gretig lezeres van roddelbladen, nu zelf interessant was voor zulke tijdschriften. "Ik kan geen bladzijde omslaan of ik zit tegen mezelf aan te kijken."

Raarste roddel die ze op dat moment over zichzelf had gelezen was dat zij en naaste concurrent Duffy op een toilet verwikkeld zouden zijn geweest in een catfight. Duffy? Tegenwoordig is ze alweer bijna vergeten, maar in 2008 was ze een van die nieuwe Engelse zangeressen die werden getipt als 'de nieuwe Amy', waarbij dan niet iemand werd bedoeld die net zoveel drank en drugs kon verstouwen als Amy Winehouse, maar iemand die net zoveel platen zou weten te verkopen.

Dat Adele het succes van Amy Winehouse ver zou overtreffen, liet zich in 2008 nog niet aanzien. Haar carrière was flitsend van start gegaan, maar vooralsnog bleef het succes van 19 beperkt tot Engeland en Nederland. Geen moment hadden we tijdens het interview het gevoel tegenover een toekomstige wereldster te zitten.

En zo zag zij zichzelf ook allerminst. Alweer met grote verbazing vertelde ze een grote som geld te kunnen verwachten van een Amerikaanse platendeal.

Flapuit
"Ik denk dat ik daar maar eens een eigen huis van ga kopen," zei de negentienjarige. Waarna ze enthousiast informeerde naar de prijs van een Amsterdamse grachtenhuis. Het antwoord stelde teleur. "Het lijkt Londen wel."

Drie jaar later, in januari 2011 bij het verschijnen van haar album 21, was er weer een interview met Het Parool. Het eenvoudige Amsterdamse hotel van de eerste ontmoeting was verruild voor het superchique The Dylan. Jawel, het ging haar goed. Ze woonde nog steeds, of beter, weer bij haar mum, maar was inmiddels schatrijk. Was ze verder veranderd? Een beetje maar. Ze praatte nog steeds aan één stuk door, maar de flapuit van die eerste ontmoeting was ze niet meer. Of zoals ze het zelf uitdrukte: "Ik lul nog steeds heel veel, maar ik ben wel voorzichtiger met wat ik zeg."

2008: Adele breekt door met 19, vooral een succes in Engeland en Nederland. Beeld Getty Images/Chris Jackson
2008: Adele breekt door met 19, vooral een succes in Engeland en Nederland.Beeld Getty Images/Chris Jackson

Net als op 19 was op 21 liefdesverdriet het grote thema. Het was een beetje de specialiteit van het huis geworden, gaf ze toe. "Misschien dat ik best blije liedjes kan zingen, maar ik kan ze niet schrijven. Geluk inspireert me niet. Als ik me gelukkig voel, heb ik niet eens de tijd om te schrijven."

Duurde het daarom zo lang voor er een opvolger van 19 en 21 was? Pas in november vorig jaar verscheen haar derde album, dat, hoewel ze op dat moment al 27 jaar oud was, de titel 25 droeg. Na eerdere mislukkingen in de liefde was ze al sinds 2011 gelukkig met Simon Konecki, hoofd van een liefdadigheidsorganisatie, met wie zie in 2012 ook een zoon kreeg: Angelo. Het was aan 25 allemaal niet af te horen.

De sfeer van het album was vooral weemoedig en in meerdere songs speelde een ex een belangrijke rol. Als gezegd: geluk inspireert haar nietals songschrijver. In Hello, de eerste single van het album vroeg ze zich af hoe het inmiddels zou zijn gesteld met een minnaar van lang geleden.

2011: Met haar tweede album 21 wordt ze een ster in de hele wereld. Beeld Wirelmage/Kevin Mazur
2011: Met haar tweede album 21 wordt ze een ster in de hele wereld.Beeld Wirelmage/Kevin Mazur

Soulzangeres
Een interview met Het Parool zat er bij het verschijnen van 25 niet in. Zo makkelijk als dat bij die eerste twee albums nog ging, zo ontoe­gankelijk is Adele tegenwoordig voor journalisten. Het meisje van toen is een bonafide superster. Van 25, dat niet op Spotify staat, werden reeds 25 miljoen exemplaren verkocht. En onlangs werd bekend dat ze van XL Recordings, de onafhankelijke platenmaatschappij die tot nu toe haar muziek uitbracht, overstapt naar Sony, de mediagigant die daar naar verluidt 115 miljoen euro voor over heeft.

Het maakt Adele tot zowel de best betaalde Britse als best betaalde vrouwelijke artiest aller tijden. Hoe is ze zo krankzinnig succesvol geworden? Allereerst is er die stem natuurlijk: warm, vol en romig. Op 25 staat, anders dan op de twee eerdere albums, nauwelijks soulmuziek meer, maar Adele is en blijft een soulzangeres. Maar met alleen een goede stem kom je niet zo ver in de popmuziek. Een zeker zo grote factor in haar succes is haar al even warme persoonlijkheid.

Of het echt waar is, is nog maar de vraag, maar de zangeres líjkt onaangetast door alles wat haar de laatste jaren ten deel is gevallen. Ze praat nog altijd zo lekker plat, giechelt ze er wat op los en is ze zo nu en dan even onhandig en ongemanierd als vroeger (ze is flink afgevallen, dat wel). Dat ze onlangs bij een optreden in Lissabon in het nummer A million years ago ineens de tekst niet meer wist: mensen lijken er haar alleen maar nog sympathieker door te vinden. En het is ook leuk natuurlijk, een superster die bij zo'n faux pas gewoon zegt: "Shit, shit, wrong words."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden